3.–21.10.2016 Pasilan kirjasto, Helsinki, Kellosilta 9, 00520 Helsinki

katse-isaanMitä isyys minulle merkitsee? Millainen isä olen? Mitä lasteni isälle kuuluu? Mikä minun isäni tarina on?

Valokuvanäyttelyssä kohtaat isänä olemisen moninaisia muotoja. Isyys on arvokas osa elämää jokaiselle isälle, vaikka isänä oleminen olisi ollut hankalaa elämän kriisien tai taloudellisten huolien vuoksi.

Näyttelyn valokuvat ovat kansainvälisesti tunnetun Jari Salon käsialaa ja näyttelyn on koonnut Ensi- ja turvakotien liitto.

intoaisatyohon.fi

Avajaiset ma 3.10. klo 17.30-19

Tule tutustumaan näyttelyyn ja tapaamaan valokuvaaja Jari Saloa. Paikalla myös järjestöjen asiantuntijoita. Tilaisuudessa kahvitarjoilu.

Näyttely on kunnianosoitus isille

Näyttely on syntynyt tapaamiemme isien tarpeesta saada äänensä kuuluviin. Se on kunnianosoitus suomalaisille isille. Näyttelyssä haluamme kohdistaa ajatukset isiin ja heidän kokemuksiinsa isyydestä. Näyttelyssä ja siihen liittyvissä muissa tilaisuuksissa tehdään näkyväksi isien ja isyyden moninaisuutta sekä osallistuvan isyyden hyötyjä lapselle. Haluamme  tuoda esille isän ja isyyden voimavarana myös niissä tilanteissa, joissa isällä tai perheellä on vaikeuksia.

Tiedämme, että isän läsnäolo ja osallistuminen perheen päivittäiseen elämään vaikuttaa positiivisesti lapsen kognitiiviseen-, psykologiseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Isän läsnäolo vaikuttaa myönteisesti myös parisuhteeseen ja isän omaan hyvinvointiin. Isän läsnäolo ja rakkaus on lapselle yhtä tärkeää kuin hengittäminen tai ruokailu.

Mies, jolla on läheinen suhde lapseen ei kuitenkaan välttämättä ole lapsen biologinen tai juridinen isä, vaan hän voi olla ns. sosiaalinen isä, joka on lapselle tärkeä elämällä kiinteästi mukana lapsen arjessa.