8.–8.1.2020 9:30-16:00 Ensi- ja turvakotien liitto, Asemamiehenkatu 4 A, 7.krs, Helsinki

Turvallinen lapsuus periytyy, mutta periytyykö myös turvattomuus? Lapsen vanhemmilla on ensisijainen velvollisuus vaalia lapsen tärkeitä ihmissuhteita ja suojella lasta kaikenlaiselta väkivallalta ja huonolta kohtelulta. Vanhempien omat lapsuuden kokemukset huolenpidosta vaikuttavat kykyyn toteuttaa turvallista vanhemmuutta. Joskus vaikeista asioista puhumiseen tai lapsen suojeluun tarvitaankin ammattilaisia, jotka voivat olla lapsen tukena. Jotta ammattilaiset voisivat auttaa lasta, on tärkeää varmistaa heille riittävät valmiudet lapsen kanssa työskentelyyn.

Koulutus on tarkoitettu sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille. Koulutuksen aamupäivän osuus on klo 9.30-12 ja iltapäivän osuus klo 13-16. Koulutus on maksuton. Iltapäiväkahvit sisältyvät koulutuksen hintaan, lounas on omakustanteinen. Koulutus on suunnattu ensisijaisesti Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työntekijöille.

Turvallisuuden puheeksiotto lapsen kanssa (klo 9.30-12)

Oletko miettinyt miten voisit ottaa turvallisuuden puheeksi lasten ja nuorten kanssa, mutta kaipaat lisää välineitä työskentelyyn lasten kanssa.

Turva10 tukee keskustelua silloin, kun lapsi ja työntekijä puhuvat turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksista. Turva10 on väline kaikille lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille. Juttuhetken on tarkoitus tuoda esiin hyviä asioita ja turvallisia ihmisiä lapsen elämässä yhtä hyvin kuin pelon aiheita. Väline on kehitetty eri ikäryhmille sopivaksi. Turva10 välineet saat käyttöösi perehdytyksen jälkeen.
-vauvan & taaperon Turva10
-leikki- & kouluikäisen Turva10
-nuoren Turva10
-Turva10-kortit

Kouluttajana psykoterapeutti Kene Truve, Ylisukupolvisen kaltoinkohtelun katkaisemisen hanke (2017-2020)
Lisätietoa Turva10-koulutuksesta

Turvallinen elämä lapselle eron jälkeen
(klo 13-16)

Lapsella on vanhempien erotessa oikeus tulla kuulluksi, säilyttää hänelle tärkeät ihmissuhteet ja olla turvassa. Suurin osa vanhemmista kykenee sovinnolliseen yhteistyöhön ja turvaamaan lapsen ihmissuhteet eron jälkeen. Kärjistyneissä eroissa vanhempien välillä on vakavia ristiriitoja, väkivaltaa tai väkivallan uhkaa ja vainoa, jotka vaarantavat lapsen kehityksen.

Mitä ovat eron jälkeinen lähisuhdeväkivalta ja vaino lapsen näkökulmasta? Miten voimme lisätä turvallisuutta? Riskien arviointi, huolellinen turvasuunnittelu ja moniammatillinen yhteistyö ovat keinoja lapsen turvallisuuden vahvistamiseksi. Näitä voit oppia iltapäivän koulutusosuudessa.

Kouluttajana väkivaltatyön asiantuntija, psykoterapeutti Pia Marttala Viola ry:sta

Iltapäivän osuudessa hyödynnetään VARJO-hankkeen tutkimusyhteistyön tuloksia ja siellä on mahdollista ostaa lasten kanssa työskentelyä tukeva kirja  Satuja kameleontille ja muita satuja sinulle hintaan 40€.

Ilmoittautuminen koulutukseen: sitova ilmoittautuminen 30.12.2019 mennessä täyttämällä oheinen lomake.

Lapsen oikeus turvalliseen elämään 8.1.2020
Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.

Lisätietoja koulutuksesta:
projektipäällikkö Johanna Vaitomaa, Turvassa -hanke
p. 050 566 0197 johanna.vaitomaa@etkl.fi

Turvassa -hankkeessa kehitetään työmalleja ja -käytäntöjä, joiden avulla voidaan selvittää lapsen toiveita, pelkoja ja mielipiteitä, kun vanhempien ero on kärjistynyt konfliktiksi.