2.–4.9.2022 18.00. - 14.00. Kunstenniemen leirikeskus, Kunstenniementie 233, 21130 Poikko

Hei 18-25-vuotias nuori aikuinen! Onko sulla kokemusta vanhempien erosta tai vanhempien pitkittyneestä eroriitelystä, ero-ja huoltoriidasta tai vieraannuttamisesta? Haluatko auttaa samassa tilanteessa olevia nuoria? Tule mukaan Nuorten erofoorumiin, joka toteutetaan viikonloppuleirinä Naantalissa!

Mikä nuorten erofoorumi on?

Nuorten erofoorumi 18-25-vuotiaille suunnattu tapahtuma, jonka tarkoituksena on kerätä yhteen nuoria aikuisia, joilla on kokemusta vanhempien haastavasta erosta, vanhempien ero- tai huoltoriidasta tai vieraannuttamisesta. Erofoorumi toteutetaan viikonloppuleirinä 2.-4.9. Naantalissa, Kunstenniemen leirikeskuksessa. Leiri on osallistujille maksuton ja Ensi- ja turvakotien liitto kustantaa myös matkat. Tapahtuma on päihteetön.

Leiri järjestetään Kunstenniemen tunnelmallisessa leirikeskuksessa Naantalissa.
Kuva: turunseurakunnat.fi

Nuorten erofoorumin tavoite

Tarkoituksena on saada tietoa nuorten kokemuksista ja mielipiteistä vanhempien eroon liittyen ja viedä tätä tietoa eteenpäin leirin aikana tehtävän videon muodossa. Lisäksi viikonloppu tarjoaa mahdollisuuden kokemuksien vaihtoon ja mukavaan yhdessäoloon.

Viikonlopun tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa video, jonka kautta voidaan välittää vanhemmille ja ammattilaisille tietoa siitä, miten vanhempien eron keskellä olevia nuoria voitaisiin auttaa paremmin. Videossa ei tarvitse esiintyä jos ei halua, vaan voi olla mukana kuvaamassa ja suunnittelemassa tai tuottamassa esimerkiksi tarinoita tai kuvia, joita videossa voidaan esitellä.

Ohjaajat

Ohjaajina leirillä toimii kolme Ensi- ja turvakotien liiton työntekijää, joilla on kokemusta eroauttamisesta ja nuorten kanssa työskentelystä. Ohjaajat pitävät huolen, että kaikilla on leirillä turvallinen ja hyvä olla.

Viikonlopun aikana on mahdollisuus pulahtaa uimaan ja saunoa upeissa saaristomaisemissa. Kuva: turunseurakunnat.fi

Mitä nuorten erofoorumissa tehdään?

Sen lisäksi että leirillä vaihdetaan kokemuksia ja jaetaan vinkkejä ammattilaisilla, on keskeisessä osassa myös vertaistuki – leirillä saa tutustua muihin nuoriin, joilla on samoja kokemuksia. Viikonlopun ohjelma on rento ja rauhallinen ja sisältää videon suunnittelun ja tekemisen lisäksi hauskoja aktiviteetteja, uimista ja saunomista sekä yhteiset ruokailut.

Viikonlopun ohjelma on rento ja sisältää kivoja, vapaaehtoisia aktiviteetteja. Ohjelmaan voi tulla pieniä muutoksia.

Tutustumistapaaminen

Ennen leiriä järjestetään etänä (Teamsin kautta) toteutettava tutustumistapaaminen, jossa ryhmän ohjaajat esittäytyvät ja leirille tulijat pääsevät jo tutustumaan toisiinsa.

Miksi kannattaa osallistua?

• Osallistuminen on ilmaista
  • Saa jakaa kokemuksiaan muiden nuorten ja ohjaajien kanssa voimavarakeskeisten tehtävien ja harjoitusten kautta
  • Pääsee auttamaan muita nuoria informatiivisen videon tekemisen kautta
  • Saa viettää rentoa viikonloppua hyvän ruuan, uimisen ja saunomisen merkeissä
  • Luvassa kivaa yhteistä tekemistä: luontotaiteen tekemistä, joogaa, vaahtokarkkien grillaamista & hauskanpitoa
Leirillä on aikaa myös rentoon yhdessäoloon. Kuva: turunseurakunnat.fi

LISÄTIEDOT:

Hinta: Ilmainen. Ensi- ja turvakotien liitto kustantaa osallistujalle kaikki kulut matkoista majoitukseen.

Saapuminen kohteeseen: Ohjaajat tapaavat osallistujat Turun rautatieasemalla, josta siirrytään yhdessä bussilla Kunstenniemen leirikeskukseen. Matkan kesto n. 45 min.

Osallistujamäärä: Min 4 – max 12 osallistujaa.

Tutustumistapaaminen: Elokuun aikana Teamissa, tarkempi ajankohta tulossa.

LEIRIN OHJAAJAT:

Jos haluat lisätietoja leiristä, ole yhteydessä Milja Harjuun.

Milja Harju

Asiantuntija

Ensi- ja turvakotien liitto

milja.harju@ektl.fi