27.1.2022 8.45-11 Teams -koulutus

Sateenkaarevilla perhe- ja läheissuhteilla tarkoitetaan suhteita, joissa yksi tai useampi osapuolista kuuluu sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön: moninaisia sateenkaariperheitä, vanhemmuussuhteita, pari- ja monisuhteita sekä sateenkaari-ihmisten ja heidän vanhempiensa ja muiden läheistensä suhteita.

Tämä koulutuspäivä on tarkoitettu ainoastaan Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten eri työmuotojen  työntekijöille.  Osallistuminen on maksuton.

Koulutuspäivän sisältö:

Koulutuspäivä on luonteeltaan keskusteleva. Osallistujilla olisi hyvä olla perustuntemusta sateenkaarevien perheisiin liittyvistä käsitteistä ja vähemmistöstressistä, josta voit lukea blogista tästä.

Ilmoittautumisen jälkeen saat katsottavaksesi 30.11.2021 koulutuksen perusosan tallenteet, joissa käsitellään mm. keskeisiä käsitteitä ja perustuntemusta teemasta.

• Tutustumme sateenkaariperheiden kirjoon ja syvennymme sateenkaariperheiden vanhemmuuden erityiskysymyksiin.
  • Miten vähemmistöstressi ilmenee lapsiperheytymisen ja perhe-elämän eri vaiheissa?
  • Mitä erityistä sukupuolen moninaisuus voi tuoda vanhemmuuteen?
  • Mitä tarkoittaa kumppanuusvanhemmuus?
  • Mitä erityiskysymyksiä voi liittyä erilaisiin sateenkaariperhemuotoihin?

Koulutuksessa keskitytään erityisesti keskustelemaan odotusajasta, vauva-ajasta, sosiaalisesta vanhemmuudesta ja vanhemmuuden rooleista. Sivuamme eroon liittyviä kysymyksiä. Tarkastelemme myös sateenkaariperheiden lasten hyvinvointia ja näkökulmaa.

Kouluttajina toimivat Sateenkaari-ihmisten Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä, perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen ja johtava asiantuntija Sanna Metsäpuu.

Tämä koulutuspäivä on toinen osa sateenkaarevat perhe- ja läheissuhteet koulutussarjaa. Muut koulutusteemojen syventävät osuudet keväällä 2022 ovat:

17.2. klo 9-11 Kriisit ja uhkaavat tilanteet sateenkaarevissa perhe- ja läheissuhteissa

15.3.  klo 9-11 Sateenkaarevat lapset ja nuoret perheissä

Syventävät osiot toteutetaan kello 8.45-11. Koulutussarja toteutetaan TEAMSetäyhteydellä. Jokaiseen päivään on oma erillinen ilmoittautuminen.

Koulutussarja toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariperheet ry Perhesuhdekeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Lisätiedot:

Asiantuntija Päivi Hietanen, 0504385290, paivi.hietanen@etkl.fi

Valokuva: Jason Leung on Unsplash

Ilmoittautuminen on päättynyt. Jos haluat mukaan, ota yhteyttä Päivi Hietanen, paivi.hietanen@etkl.fi

Ilmoittautumisen jälkeen kouluttajat lähettävät osallistujille TEAMSkutsun ja ennakkotehtävän. Jos et osallistunut koulutuspäivään 30.11.2021, saat myös tuon koulutuspäivän tallenteet katsottavaksi.