9.11.2024 11-15.30 Ensi- ja turvakotien liitto, Pasila

Aika: 9.11.2024 klo 11:00–15:30

Paikka: Ensi- ja turvakotien liiton toimisto, Asemapäällikönkatu 12 B, 4. krs 00520

Mitä turvalliseen ja tasa-arvoiseen seurusteluun kuuluu? Miten nuorten seurustelusuhteista tulisi keskustella kouluissa ja oppilaitoksissa? Millaisia malleja seurusteluun saadaan kotoa, kavereita ja somesta?

Tervetuloa kanssamme kehittämään ”Ihana ja tasa-arvoinen seurustelu” työpajamallia, jonka avulla opettajat ja oppilashuollon työntekijät voivat käsitellä nuorten kanssa turvallista seurustelua, seurusteluväkivaltaa ja seurusteluun vaikuttavia asenteita ja normeja.

Malli kehitetään aiempien materiaalien, tutkitun tiedon sekä nuorilta ja kumppaneilta nousevien näkökulmien pohjalta. Malli sisältää nuorille vinkkejä ja materiaaleja levittää tietoa vertaisilleen.

Päivän aikana kehitämme erilaisia tapoja käsitellä seurustelusuhteita nuorten kanssa ilmiötasolla kouluissa. Työskentely on toiminnallista.

Kehittämistapahtumaan on kutsuttu nuoria, tutkijoita, väkivaltatyöntekijöitä, työntekijöitä kumppaniyhdistyksistä sekä pilottialueiden koulun ja oppilashuollon henkilökuntaa. Mallin pohjalta pilotoidaan oppitunteja syksyllä 2024 ja alkuvuodesta 2025 yhdessä kumppanien kanssa.

Hankkeen kuvaus

Väkivallattomuuden tukijat -hanke toteutetaan vuosina 2024-2026. Sen tavoitteena on kehittää ja pilotoida ammattilaisten käyttöön menetelmiä seurusteluväkivallan ennaltaehkäisyyn, tunnistamiseen ja katkaisemiseen nuorten parissa. Hankkeen tavoitteena on tukea ammattilaisia työssään ja parantaa heidän valmiuksiaan tunnistaa ja puuttua seurusteluväkivallan eri muotoihin.

Tervetuloa mukaan kehittämään!

Aloitamme yhteisellä brunssilla ja tutustumisella 11-12. Yhteisen työskentelyn aloitamme klo 12. Ilmoitathan etukäteen mikäli tulet 11.15 jälkeen paikalle, niin osaamme tulla sinua vastaan.

Olemme ilmoittautuneisiin yhteydessä ennen tapahtumaa. Osallistujille korvataan kohtuulliset matkakulut.

Järjestämme toisen osittain samansisältöisen kehittämistapahtuman teamsissa 21.11 9-12. Lue lisää tästä.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 30.10.2024 mennessä.

Ilmoittautuminen: Väkivallattomuuden tukijat valtakunnallinen kehittämistapahtuma 9.11.2024
Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.

Väkivallattomuuden tukijat (ESR+) -hanketta toteuttaa Ensi- ja turvakotien liitto yhdessä kuuden jäsenyhdistyksessä kanssa. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hanketta toteutetaan kumppanina alueellisten toimijoiden ja muiden jäsenyhdistysten kanssa. Nuoret ovat mukana toiminnan kehittämisen jokaisessa vaiheessa asiantuntijoina ja kansalaistoimijoina sekä kehittämispilottien kautta asiakkaina.

Hankkeessa mukana olevat yhdistykset ovat Etelä-Pohjanmaan ensi- ja turvakotiyhdistys ry, Kuopion Ensikotiyhdistys, Oulun ensi- ja turvakoti ry, Porin ensi- ja turvakotiyhdistys ry, Pääkaupungin turvakoti ry ja Turun Ensi- ja Turvakoti ry.