27.11.2023 9:00-15:00 Teams

KENELLE

Maksuton koulutus Pohjois-Suomen OT-keskusalueen/YTA-alueen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään eronneita vanhempia ja heidän lapsiaan.

OHJELMA

Koulutuspäivä perustuu tutkimus- ja kokemustietoon. Päivän aikana on mahdollisuus keskustella ja esittää kysymyksiä. Koulutus alkaa klo 9:00 ja päättyy klo 15:00. Lounastauko on klo 11:30-12:15.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

• tietoa ilmiöstä (määritelmä, esiintyvyys, lainsäädäntö, tutkimustieto)
  • keinoja tunnistamiseen (mitä vieraannuttaminen on ja mitä se ei ole)
  • motivaatiotekijät (miksi vanhempi toimii vieraannuttavasti)
  • tilanteen arviointi (kontaktiongelmien kirjo, vaihtoehtoiset selitykset)
  • seuraukset lapselle (miten tutkimusten mukaan vaikuttaa lapsiin ja nuoriin)
  • eri osapuolten auttaminen – työtavat ja toimivat interventiot (työskentely torjutun ja vieraannuttavan vanhemman sekä lapsen kanssa)

Koulutuksen järjestää yhteistyössä Ensi- ja turvakotien liitto ja Pohjois-Suomen OT-keskushanke.

KOULUTTAJAT

Erityisasiantuntija Johanna Vaitomaa ja asiantuntija Ulla Mikkola, Ensi- ja turvakotien liitto

ILMOITTAUTUMINEN

Ilmoittautuminen on päättynyt 17.11., Teams-linkki on lähetetty etukäteen ilmoittautuneille.

LISÄTIEDOT

Johanna Vaitomaa, p. 050 566 0197, johanna.vaitomaa@etkl.fi