Joskus odottavan äidin tai pienen lapsen vanhemman voi olla vaikeaa olla ilman päihteitä, vaikka tietäisi miten tärkeää se on lapsen kannalta. Odotus- ja vauva-ajan päihteiden käyttöön liittyvät haasteet aiheuttavat häpeää, joka estää avun hakemista ja saamista. Joskus perheitä kohtaavat ammattilaiset eivät ota päihteiden käyttöä puheeksi, tunnista avun tarvetta tai ohjaa perhettä riittävän tuen äärelle.

Tähän kaikkeen tarpeeseen Pidä kiinni -hoitojärjestelmän etsivä ja matalan kynnyksen työ eli ETMA-työ pyrkii vastaamaan. ETMA-työtä tehdään Pidä kiinni -avopalveluyksiköissä eri puolilla Suomea. ETMA-työ on maksutonta sekä tarvittaessa anonyymia.

Pidä kiinni -avopalveluyksiköiden yhteystiedot löydät vauvaperhe.fi -teemasivulta.

Ammattilaisena voit ottaa yhteyttä ETMA-työhön silloin kun:

• Haluat ohjata asiakkaasi maksuttomiin matalan kynnyksen tapaamisiin odotus- ja vauva-ajan päihteiden käyttöön liittyvissä asioissa
  • Haluat ETMA-työntekijän työpariksi asiakkaasi asioihin
  • Olet huolissasi asiakkaastasi ja haluat konsultoida, miten sinun tulisi toimia
  • Toivot ETMA-työntekijää jalkautumaan omalle työpaikallisesi kertaluontoisesti tai säännöllisesti
  • Toivot keskustelua tai koulutusta odotus- ja vauva-ajan päihteidenkäytöstä, päihdeongelmasta, puheeksi otosta tai Pidä kiinni -hoitojärjestelmän palveluista
  • Toivot muunlaista yhteistyötä

Ota rohkeasti yhteyttä, niin mietitään yhdessä! ETMA-työntekijöitä tavoitat myös sivun alareunasta löytyvästä Vauvaperhe ja päihteet -chatistä.

Vaikeuksia päihteiden kanssa?

Oletko odottava äiti tai pienen lapsen vanhempi, ja toivot tukea päihteistä aiheutuviin huoliin? Hienoa, että olet täällä. Klikkaa tästä niin pääset sivulle, jossa on enemmän sinua hyödyttävää tietoa.

Vauvaperhe ja päihteet -chat auki arkipäivisin klo 14-18

Keskustele nimettömästi ammattilaisten kanssa omasta tai läheisen tilanteesta.

Vauvaperhe.fi -teemasivuilta monipuolista tietoa ja tukea.

Selaa esitettä