Poikkeustilan alussa käynnistynyt Jokaiselle lapselle lounas -kampanja on toimittanut tuhansia ruokakasseja vähävaraisille lapsille. Kampanja saa merkittävän tukijan, kun Alko Oy liittyy mukaan lahjoittajiin.

Alko lahjoittaa kampanjalle 50 000 euroa, jolla saadaan 555 ruokakassia. Lisäksi Itla – Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö antaa 13 000 euron lisärahoituksen ja Kuluttajaosuustoiminnan säätiö on lahjoittanut 9 000 euroa eli 100 kassia.

– Näillä saadaan yhteensä yli 800 runsasta viikon ruokakassia ja kampanjaa jatkettua toukokuun puoleen väliin asti, iloitsee yhteiskunnallinen yritys Vennerin perustaja ja kampanjan käytännön järjestelyistä tiiminsä kanssa vastaava Tuulia Järvinen.

Kampanjassa on tähän mennessä toimitettu lähes 4 000 ruokakassia vähävaraisille lapsiperheille. Koulujen siirtyminen etäopetukseen ja monien lasten jääminen pois päiväkodeista on merkinnyt monelle lapselle sitä, että he ovat menettäneet mahdollisuuden lämpimään ruokaan päivän aikana. Jokaiselle lapselle lounas -kampanjalla on haluttu turvata mahdollisimman monelle lapselle lämmin ateria koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä.

Kansalaiset ja yritykset voivat osallistua kampanjaan ostamalla ruokakasseja tai niiden osia Vennerin verkkokaupasta. Mukana oleva järjestöt ovat paikantaneet perheet, joille ruokakassit toimitetaan. Niillä on olemassa olevat toimintamallit avun tarpeessa olevien perheiden tunnistamiseen ja kokemusta ruoka-avun jakamisesta. Kampanjassa ovat mukana Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Tiina ja Antti Herlinin säätiö ja Tradeka. Ruokakassien toimitus ja jakelu toteutetaan yhteistyössä yhteiskunnallinen yrityksen Vennerin, Hope ry:n, Ensi- ja turvakotien liiton ja sen jäsenyhteisöjen, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Marttaliiton kanssa.

Lisätiedot kampanjasta:

Toimitusjohtaja, professori Petri Virtanen, Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, petri.virtanen@itla.fi, puh. 050 318 7068

Perustaja, Tuulia Järvinen, Venner, tuulia@venner.fi, puh. 050 300 1390

Osallistumisohjeet: venner.fi