” Ero ei ole koskaan lapsen syytä, ne tädit ryhmässä sanoi niin”
– erotyöntekijä auttaa lapsia ja vanhempia sopeutumaan ja selviytymään

”Mitä sä teet työksesi?” on kysymys, joka nousee usein keskusteluaiheeksi uusia ihmisiä tavatessa. Vastaus siihen voi silti jäädä hetkeksi pyörimään kielen päälle – mitä tekee Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksessä toimiva erotyöntekijä? Neuvoo ihmisiä, miten erota tai ottaa kantaa, miten perheen asiat tulisi järjestää. Ei. Työssäni keskustellaan ja kuunnellaan, etsitään vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Ojennetaan nenäliinoja, kannetaan kauppakasseja, tarjotaan kahvit. Lohdutetaan ja rauhoitetaan. Ymmärretään, kehutaan ja rohkaistaan. Joskus halataankin.

Erotyöntekijänä tehtäväni on auttaa ja tukea koko perhettä erossa. Lapsi tarvitsee molempia vanhempiaan myös eron jälkeen. Huolenpito, rakkaus ja läheisyys ovat tarpeita, joita ero ei muuta. Ero muuttaa vanhempien keskinäistä suhdetta siten, että perheen aiemmin yhdessä pitänyt voima, parisuhde, päättyy. Vanhempia yhdistää silti edelleen tärkeä yhteinen tehtävä – vanhemmuus. Eron haasteellisuus piileekin useimmiten juuri tässä eli miten irtaantua vanhasta parisuhteesta, mutta samalla rakentaa ja ylläpitää yhteistä vanhemmuussuhdetta saman ihmisen kanssa? Näiden ajatusten läpikäyminen on tärkeää, mutta se ei yksin ole helppoa. Erotyöntekijän kanssa voi selvitellä ajatuksiaan, saada niihin uusia näkökulmia sekä toisaalta myös arjen elämää helpottavia keinoja ja vinkkejä.

Erotyöntekijänä tehtäväni on huolehtia, että lapsi saa olla lapsi eron jälkeenkin. Lapset ymmärtävät ja tietävät niin paljon enemmän, kuin me aikuiset usein uskomme.  Yhtenä ammattilaisen tehtävänä erotyössä onkin myös auttaa lasta puhumaan, sanoittamaan ja ilmaisemaan erilaisin, toiminnallisinkin tavoin omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan vanhempien erosta. Parhaimmillaan asioiden käsittely työntekijän kanssa kaksin tai erovertaisryhmässä helpottaa lapsen oloa, vähentää univaikeuksia ja vatsa- tai pääkipuja, helpottaa kodinvaihtotilanteita, antaa lapsille tietoa erosta ja mallin, miten elämän pulmakohdista voi selvitä.

Kesäkuisessa jäsenyhdistysten erotyöntekijöiden työkokouksessa pohdimme yhdessä keskustellen, millaisia taitoja eroauttajalla tulisi olla? Suuri sydän, kuulevia korvia ja vahvoja käsiä. Kykyä kuulla ja kuunnella empaattisesti perheenjäsenten hyvinkin erilaisia, koskettavia tarinoita erosta. Kykyä ja rohkeutta kohdata ja nostaa esiin LAPSI – lapsen tarpeet ja tunteet erotilanteessa, sekä auttaa vanhempaa selviytymään niiden edessä.

Onnistumisen iloa ja voimaan eroauttamistyöhön työntekijä ammentaa hyvistä työkavereista ja muiden eroauttajien kohtaamisista. Vapaa-ajalla akkuja ladataan luonnon ja harrastusten parissa. Ja tärkeimpänä, omassa työssä auttaa jaksamaan kohtaamiset asiakkaiden, lasten ja vanhempien, kanssa sekä heiltä saatu hyvä palaute. Erotyöntekijänä minua motivoi ponnistelu lapsen hyvinvoinnin eteen ja lapsen tilanteen helpottuminen perheessä ja vanhempien välissä. Työssäni saan nähdä muutoksen mahdollisuuden ja sen, että lapsi ja vanhemmat voivat paremmin. Aina on toivoa.

P.S. Jäsenyhdistysten ajankohtaiset eropalvelut kuten myös seurakuntien, kuntien, muiden järjestöjen sekä yksityisten palveluntuottajien tukimuodot löydät helposti apuaeroon.fi sivustolta.

Kirjoittajat

Sari Niiranen, Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys
Johanna Nystrand, Vaasan ensi- ja turvakoti
Maiju Saha,  Vaasan Ensi- ja turvakoti
Sara Lammi, Vaasan Ensi- ja turvakoti
Anne Meritie, Lahden Ensi- ja turvakoti
Mika Ketonen, Lahden Ensi- ja turvakoti

Ensi- ja turvakotien liiton Ero lapsiperheessä työ tarjoaa sosiaali,- terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille eroauttamisen täydennyskoulutusta

Eroneuvo-menetelmäkoulutus antaa valmiudet Eroneuvo-tilaisuuksien ja vertaiskahvilan toteuttamiseen.

Vanhemman neuvo-menetelmäkoultus antaa oikeudet ohjata vertaistukiryhmiä eronneille vanhemmille.

Ero lapsiperheessä koulutuspäivä on suunnattu eroperheitä työssään kohtaaville ammattilaisille.