Eroneuvo ja Vanhemman neuvo -menetelmäkoulutukset

Menetelmäkoulutukset on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään eronneita vanhempia tai heidän lapsiaan. Liitto kouluttaa eri puolilla Suomea Vanhemman neuvo-vertaisryhmän ohjaajia ja  Eroneuvo ja Neuvokahvila toiminnan vetäjiä.

Vanhemman neuvo-vertaistukiryhmät ovat ammattilaisvetoisia eronneile vanhemmille tarkoitettuja ryhmiä. Eroneuvo -tilaisuudet ovat eroa pohtiville ja eronneille vanhemmille tai heidän läheisilleen tarkoitettuja yksittäisiä iltoja. Neuvokahvila on vapaaehtoisten totteuttamaa ja ammattilaisen koordinoimaa matalan kynnyksen toimintaa eronneille vanhemmille. Eroneuvo-menetelmäkoulutus antaa valmiudet myös Neuvokahvila toiminan toteuttamiseen.

Eroneuvo-menetelmäkoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, joilla on kokemusta eronneiden vanhempien kanssa työskentelystä sekä kiinnostus toimia yhteistyössä vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa.

Eroneuvo-menetelmäkoulutus antaa oikeudet toteuttaa Eroneuvo-tilaisuuksia ja Neuvokahvila toimintaa sekä perustaidot vapaaehtoisten rekrytointiin, kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Eroneuvo -menetelmäkoulutus koostuu viidestä lähiopetuspäivästä, oppimistehtävistä ja toimintajaksoista, joiden aikana osallistujat toteuttavat omilla paikkakunnillaan vapaaehtoisten rekrytoinnin ja peruskoulutuksen sekä 2-3 asiakastilaisuutta.

Vapaaehtoisten rekrytointi, koulutus sekä tilaisuuksien toteuttaminen on mahdollista tehdä työpareittain sekä järjestö- ja kuntasektorin välisenä yhteistyönä.

Hakeminen koulutukseen

Laadi vapaamuotoinen hakemus, jossa perustelet, miksi olet kiinnostunut koulutuksesta ja mistä syistä sinut olisi hyvä valita osallistujaksi. Kuvaa lyhyesti työhistoriasi ja millaisissa tehtävissä olet työskennellyt eronneiden tai eroa pohtivien vanhempien ja/ tai heidän lastensa kanssa. Onko sinulla kokemusta vapaaehtoistoiminnasta tai ryhmien ohjaamisesta? Kerro myös, tukeeko työyhteisösi koulutukseen osallistumista ja millä tavoin. Onko esimiehesi tietoinen koulutukseen hakeutumisestasi ja voitko osallistua koulutukseen työajalla sekä toteuttaa tilaisuuksia omassa työorganisaatiossasi?

Liitä mukaan yhteystietosi (nimi, osoite, sähköposti, puhelinnumero) ja  palauta sähköpostilla: paivi.hietanen@etkl.fi.fi tai postitse Ensi- ja turvakotien liitto / Neuvokeskus, Hietanen, Asemamiehenkatu 4 A / 7.kerros, 00520 Helsinki.

Päivi Hietanen
paivi.hietanen@etkl.fi, p. 050 438 52 90

Jos alueellesi kaivataan Eroneuvo-tilaisuuksien toteuttajia tai Neuvokahvila toimintaa ota yhteyttä.

Vanhemman neuvo -menetelmäkoulutus antaa pätevyyden ohjata Vanhemman neuvo -vertaistukiryhmiä. Menetelmäkoulutuksessa perehdytään vertaistukiryhmän ohjaamiseen ja tutustutaan Vanhemman neuvo -ryhmän työskentelytapoihin ja ryhmässä käsiteltäviin, eroon liittyviin teemoihin.

Vanhemman neuvo -menetelmäkoulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, joilla on kokemusta ryhmän ohjaamisesta, eroperheiden kanssa työskentelystä ja vanhemmuuden tukemisesta. Koulutukseen voivat hakeutua kuntien, järjestöjen ja seurakuntien työntekijöitä.

Seuraava Vanhemman neuvo-menetelmäkoulutus käynnistyy Helsingissä huhtikuussa 2017.
Lähiopetuspäivät ovat to 27.- pe 28.4., ke 30.8., ke 20.9, ke 4.10. Koulutus pidetään Ensi- ja turvakotien liitossa Itä-Pasilassa (Asemamiehenkatu 4A).

Koulutuksen rakenne

Vanhemman neuvo -menetelmäkoulutus koostuu viidestä lähiopetuspäivistä, Vanhemman neuvo-ryhmän ohjaamisesta ja sitä tukevasta menetelmäohjauksesta.

Lähiopetuspäivien aikana käsitellään Vanhemman neuvo -vertaistukiryhmän sisältöjä ohjaamisen ja ryhmäprosessin näkökulmasta. Koulutuksen aikana jokainen ohjaa Vanhemman neuvo -ryhmän yksin tai työparin kanssa. Oman ryhmän ohjaamisen aikana koulutuksessa olevat osallistuvat 2 kertaa menetelmänohjaukseen. Helsingin koulutuksessa ryhmän ohjaamisen ajankohta on syksy 2017.

Hakeminen koulutukseen

Koulutukseen hakeutumisen edellytyksenä on, että hakijalla on

1. Sosiaali- tai terveysalan koulutus,
2. Kokemusta eroperheiden kanssa työskentelystä ja vanhemmuuden tukemisesta sekä
3. Kokemusta ryhmän ohjaamisesta

Kirjoita vapaamuotoinen esittely itsestäsi, jonka olet jäsentänyt seuraavien kolmen kohdan mukaisesti:

1. Kerro lyhyesti tämän hetkisestä työstäsi ja ammatillisesta koulutuksestasi

• Millaisia kokemuksia sinulla on eroperheiden kanssa työskentelystä?
  • Millaisia kokemuksia sinulla on vanhemmuuden tukemisesta?
  • Millaisia kokemuksia sinulla on ryhmien ohjaamisesta?

2. Menetelmäkoulutukseen sisältyy Vanhemman neuvo -vertaistukiryhmän ohjaaminen koulutuksen aikana

• Miten olet ajatellut toteuttaa Vanhemman neuvo -ryhmän koulutuksen aikana?
  • Onko työorganisaatiossasi mahdollista toteuttaa ryhmä? Oletko keskustellut asiasta esimiehesi kanssa?

3. Mikä motivoi sinua osallistumaan koulutukseen?

Lähetä hakemuksesi Helsingin koulutukseen 3.4.2017 mennessä.

Salla Frisk, salla.frisk@etkl.fi , p. 050 3519593
Järjestämme Vanhemman neuvo -koulutuksia kysynnän ja tarpeen mukaan eri puolilla Suomea. Loppusyksystä 2017 on suunnitelmissa käynnistää koulutukset Oulussa ja Jyväskylässä.