Eikö kesäloma mennytkään niin kuin Strömsössä? Nyt on taas se hetki käsillä, nimittäin eropiikki. Suomalaiset jättävät eniten avioerohakemuksia tammikuussa ja elokuussa. Kesäloma perheen kanssa testaa myös parisuhteen kestävyyttä, kun yhteistä aikaa on tavallista enemmän. Lomaan kohdistuu herkästi isoja odotuksia ja toiveita yhdessä tekemisestä ja rennosta oleilusta.

Lomakuplan voi kuitenkin puhkaista kasautuneiden riitojen ja huolien hallitsematon purkautuminen, kun kaikki ei sujukaan toiveiden mukaan. Lomalla voi käydä entistäkin selvemmäksi, ettei parisuhdetta voi enää pelastaa, mutta erossa on monta asiaa, jotka hyvin hoitamalla voi tehdä kaikkien osapuolten erokokemuksesta paremman.

Koska eroaminen koskettaa niin montaa elämän osa-aluetta, se väistämättä aiheuttaa ihmiselle kriisin. Elämä eron aikana ja eron jälkeen on hetkellisesti epätasapainossa, mutta erosta voi selviytyä myös hyvin.

Erossa kipuilua voi aiheuttaa monia asia ja on yksilöllistä, millaisia haavoja ero aiheuttaa aikuisille ja lapsille. Erosta on mahdollista selviytyä hyvin, mutta se vaatii eron hyväksymistä, luopumista ja irti päästämistä parisuhteesta. Ennen kaikkea se vaatii myös tahtotilaa hoitaa lapsen asiat hyvin, vanhempina. Voit erota puolisostasi, mutta et lopettaa kokonaan yhteyttä, sillä vanhemmuus ja yhteinen vastuu lapsesta säilyy erosta ja sen syistä huolimatta.

Hoida erohaavasi. Sinä voit vaikuttaa siihen, millainen erokokemuksesta muodostuu.

Viisi vinkkiä eroavalle vanhemmalle

1. Älä omi lasta

Sinun lapsesi ei ole vain ”sinun lapsesi”. Eroaminen ei koskaan kosketa vain parisuhteen kahta osapuolta, vaan se koskettaa aina myös yhteisiä lapsia, ystäviä ja sukulaisia. Muista huolehtia siitä, että lapsi saa tasapuolisesti olla kummankin vanhemman luona ja säilyttää hyvät välit kummankin vanhemman sukuun ja tärkeisiin läheisiin. Vaikka rakkaus vanhempien välillä olisi päättynyt, ei lapsen suhde vanhempiinsa ole päättynyt. Vaali tätä suhdetta.

2. Puhu ja kuuntele, älä tuomitse

Vaikka eron jälkeen ystävyyden säilyttäminen entiseen kumppaniin tuntuisi vihoviimeiseltä asialta, on tärkeää, että pystytte hoitamaan lapsiin liittyviä asioita sovussa. Ei tarvitse olla ystävä, riittää kun on tolkku vanhempi. Se, että toinen esittää vaatimuksia ja kertoo, mitä toisen pitäisi tehdä, ei toimi. Vältä siis monologia, äläkä lyttää heti kättelyssä toisen vanhemman ajatuksia. Tule joskus vastaan, vaikka et itse olisi ihan samaa mieltä. Tasavertainen keskusteluyhteys edellyttää riittävää turvallisuutta ilman pelkoa omien ajatusten esiin tuomisesta. Lasten asioista pitää pystyä puhumaan rauhallisesti.

3. Älä puhu pahaa toisesta vanhemmasta lapsen kuullen

Harkitse mitä sanoja tai millaisia eleitä ja ilmaisuja käytät toisesta vanhemmasta lapsen kuullen. Jos eron tarkoitus oli lopettaa riitely, mieti miten voisit puhua ja viestitellä toiselle vanhemmalle, ettei sama riitelyn kierre jatku eron jälkeen. Älä koskaan syytä ja hauku toista vanhempaa lapsen kuullen. Pura omat pettymyksesi ja katkeruutesi erosta ystävillesi tai ammattilaisille. Vanhempien riitaisat välit ovat nimittäin vahingollisia lapselle. Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa toisesta vanhemmasta, ole mieluummin hiljaa.

4. Älä anna vihan laskea lapsen ylle

Olette varmaan kuulleet hyvän neuvon avioitumisen hetkellä: älä anna auringon laskea vihan ylle. Erotessa olisi hyvä muistaa, ettei anna oman vihan laskea lapsen ylle. Viha ja aggressio voivat olla suojautumiskeino hädän hetkellä, mutta juuttuminen vihaan on vanhemman itsensä lisäksi vahingollista myös lapselle. Lapsi, joka elää vihamielisessä ympäristössä, oppii vihamielisen käyttäytymismallin ja alkaa mahdollisesti vihaamaan myös itseään. Vanhemmat, jotka pystyvät käsittelemään vihaansa ja pistävät lapsen asiat ja hyvinvoinnin etusijalle, voivat selvitä erosta sopuisammin ja paremmin.

5. Hoida erohaavasi – hae apua!

Jos neljä ensimmäistä vinkkiä tuntuvat liian vaikeilta tai jopa mahdottomilta toteuttaa, hae itsellesi apua. Jos tunnistat, että sinulla on vaikeuksia päästää irti vihasta tai muista vaikeista eroon liittyvistä tunteista, pettymyksistä ja kokemuksista, käänny ammattilaisen puoleen. Kun vanhemmat hoitavat eron hyvin, käsittelevät erokokemuksensa ja pitävät lapsen etusijalla, lapsi kärsii vähemmän. Kysy itseltäsi, mitä haluat lapsesi muistavan erosta? Miten itse haluat voida jatkossa?

Lapsi oppii vanhemmiltaan tärkeitä ihmissuhdetaitoja. Millaista mallia sinä haluat välittää parisuhteesta ja erosta jälkipolville?

Apua on tarjolla ja avun hakeminen ei ole heikkouden merkki. Jokainen meistä tarvitsee joskus tukea. Jos tunnistat itsesi tai ystäväsi luettuasi tämän tekstin, nyt on oikea hetki hakea apua. Varhainen tuki erokriisin hetkellä ja keskustelu ammattilaisen kanssa lievittää inhimillistä kärsimystä ja antaa vanhemmille ja lapsille rakennusvälineitä uuteen elämänvaiheeseen.

***

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset tarjoavat apua vanhemmille ja lapsille etä- tai livetapaamisissa eri puolilla Suomea.

Tutustu uuteen verkkokurssiimme Vanhempana eron jälkeen. Kurssi sisältää tieto-osioita, pohdintatehtäviä ja harjoituksia. Lisätietoa kurssista sekä osallistumislinkin löydät täältä.

Chatissa sekä vanhemmat että lapset voivat jutella tilanteestaan anonyymisti. Chatissa voi jutella eropohdinnoista tai eron jo toteuduttua. Lapsille ja nuorille on oma chat. Löydät chatit alla olevista linkeistä.

Apuaeroon -sivustolla on Apua eroon chat, tukea ja tietoa eropalveluista.

Nettiturvakoti -sivustolla on Apua väkivaltaan chat, tietoa väkivallan tunnistamisesta ja avun hakemisesta.

(Kuva: Pexels Elina Fairytale)

Kirjoittaja: Johanna Vaitomaa

Johanna Vaitomaa toimii Ero lapsiperheessä -työn erityisasiantuntijana.