Maailma ei ole reilu. Se voi olla joillekin hyvinkin pelottava ja vaarallinen. Erityisesti vauvoille, jotka joutuvat elämään sodan tai konfliktin keskellä. Pelastakaa Lasten raportissa Loppu sodalle lapsia vastaan (Raportti_SWOC.pdf) kerrotaan, että joka vuosi ainakin 100 000 vauvaa kuolee maailmalla aseellisten konfliktien seurauksena. Tätä on vaikea käsittää ja uskoa todeksi. Eikä sitä oikein haluaisi edes ajatella.

Emme voi olla liikuttumatta ja kokematta tuskaa seuratessamme tämänhetkistä Afganistanin tilannetta, jossa eletään epätoivoisia aikoja. Väkivaltaisuudet, kuivuus ja ruokakriisi ovat vaikeuttaneet lasten elämää valtavasti jo ennestään ja nyt Talebanin noustessa valtaan tilanne on muuttumassa sietämättömäksi. Naisten oikeuksia rajoitetaan rajusti, lasten koulunkäyntiä estetään ja heitä värvätään taistelijoiksi. Näemme uutisissa kuinka epätoivoiset vanhemmat ojentavat vauvojaan piikkiaitojen yli sotilaille paremman elämän toivossa, Pekka Haavisto herkistyi tiedotustilaisuudessa kertoessaan, kuinka Kabulista Suomeen evakuoiduista nuorin oli vasta 2-viikkoinen vauva ja Saksaan evakuoitu raskaana oleva äiti synnytti sotilaiden avustamana lentokoneessa. Puhumattakaan niistä vauvoista, joita ei evakuoida tai ojenneta eteenpäin turvaan.

Afganistanin tilanne vauvojen ja äitiyshuollon osalta on ollut kauan huono. Vuosi sitten toukokuussa Kabulissa äitiysosastolle hyökättiin asein ja räjähtein. Iskussa kuoli useita ihmisiä ja äidit sekä vauvat jouduttiin siirtämään muihin sairaaloihin. Hoitohenkilöstön luvut ovat maailman alhaisimpia. Un Womenin mukaan vuonna 2019 arvioitiin Afganistanissa olevan noin 3 kätilöä ja sairaanhoitajaa 10 000 asukasta kohden.  Synnytyssairaaloissa on huutava pula henkilökunnasta, mutta myös lääkkeistä ja hoitotarvikkeista. Myös äitiyskuolleisuus on Afganistanissa jopa 16 kertaa suurempaa kuin naapurimaissa keskimäärin.  Talebanin rajoittaessa naisten töihin menoa, tarkoittaa tämä sitä, että terveydenhuollon henkilöstö on pääasiassa miehiä ja vanhoillisten arvojen vuoksi naiset eivät välttämättä saa omilta aviomiehiltään lupaa synnyttää miestyöntekijän läsnä ollessa. Ilman terveydenhuollon henkilöstön läsnäoloa synnytyksessä on vieläkin enemmän riskejä.

Vauvoja on aina syntynyt ja tulee edelleen syntymään sotien, konfliktien ja kaaoksen keskelle, Afganistanissakin. Vaikka raskautta varjostaa huoli tulevaisuudesta ja synnytys alkeellisissa olosuhteissa pelottaa, niin vauvan syntymä on onnellinen tapahtuma myös afganistanilaisperheille. Kaaoksenkin keskellä vauva on toivottu ja odotettu ja vanhemmat pyrkivät tarjoamaan vauvalleen rakkautta, ruokaa ja lämpöä. Aivan kuten suomalaisetkin vanhemmat.

Vauva-ajan merkitys on ihan yhtä tärkeä kaikilla vauvoilla, oli vauva sitten täällä Suomessa tai kriisiolosuhteissa Afganistanissa.  Suomessa vauva voi syntyä turvallisesti sairaalassa, osaavan henkilökunnan ja hygieenisten olosuhteiden keskellä. Vauva saa äitiyspakkauksen ja äidinmaidonkorviketta on saatavilla. Kun vauva ei voi hyvin, hän saa nopeasti lääkettä ja hoitoa. Mutta toisinaan vauva ja hänen perheensä voi tarvita apua täällä Suomessakin, elämän erilaisissa haasteissa. Apua on onneksi saatavilla, eikä koskaan ole liian myöhäistä hakea sitä. Ensi -ja turvakotien liitto auttaa monissa haasteissa ja tukea saa alkuperästä, kansalaisuudesta ja kielestä huolimatta.

Emme voi ottaa syliin Afganistanissa eläviä vauvoja. Emme voi lohduttaa, lääkitä ja ruokkia heitä. Emme voi sanoa heidän vanhemmilleen, että he ovat turvassa. Mutta meillä on joitakin mahdollisuuksia, miten voimme auttaa. Voimme tukea eri järjestöjä, jotka tekevät työtä Afganistanin hyväksi. Voimme antaa rahallista tukea tai jakaa järjestön viestejä ja tietoa Afganistanin tilanteesta sosiaalisessa mediassa. Media vaikenee usein pahimman tilanteen laannuttua, tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tilanne maassa olisi parantunut. Voimme myös vedota päättäjiin esimerkiksi osallistumalla mielenosoituksiin, olemalla mukana vetoomuksissa tai viestimällä suoraan ministereille ja kansanedustajille.

Jokaisen vauvan tulee olla turvassa.

Kuva: Janko Ferlic´, Unsplash.com

Kirjoittaja: Tiuku Pennola

Tiuku Pennola toimii monikulttuurisuustyön asiantuntijana ja työskentelee Vaativan vauvatyön tiimissä.