Minkä joululahjan sinä muistat vielä vuosien jälkeen? Itselleni on jäänyt mieleen nukke, jonka sain 6-vuotiaana. Nukella oli siniset silmät ja pitkät vaaleat hiukset. Koko syksyn ihailin nukkea leluliikkeen ikkunassa. Aina uudelleen ja uudelleen vaadin päästä katsomaan leluliikkeen ikkunaa. Nukke tuli elämääni isossa keltaisessa laatikossa.  Ihana Ulla-nukke oli vihdoin minun. Leikin nukella vuosia.

Jouluun liittyy myös toisenlaisia lahjoja: muistoja ihanista hetkistä, jotka säilyvät mielessä aina. Muistan omasta lapsuudesta jo jouluvalmistelut mm. siivoukset, leipomiset, lahjojen tekemisen. Tärkeää oli, että minut otettiin mukaan ja sain tehdä omia juttujani. Koin olevani osa perhettä, joka valmistautuu jouluun.

Nyt tärkeimpänä asiana ovat mielessä juuri nuo muistot yhdessä olosta, asioiden jakamisesta. Yksi varhaisin muistoni liittyy joulusaunaan. Joulu oli luminen ja kylmä. Olin saunonut isovanhempieni kanssa.  Ulkosaunasta oli pieni matka sisälle. Pappa kääri minut pyyhkeen lisäksi vilttiin ja kantoi sisälle. Se oli yksi pieni hetki.  Tunsin olevani rakastettu, niin hellin ja varmoin käsin minut otettiin syliin.

Olen ollut useina jouluina töissä ja kuullut kertomuksia aivan toisenlaisista jouluista kuin omani. Niissä kertomuksissa on ulkopuolisuutta, yksin jäämisestä sekä sitä, ettei lapsi voi luottaa aikuisiin. Kertojat ymmärsivät hyvin vanhempiaan. Kuitenkin he edelleen kantoivat mukanaan lapsena kokemaansa arvottomuuden ja häpeän tunnetta.  Heidän toiveensa oli: ”Voi kun kenenkään ei tarvitsisi kokea tällaista lapsena”.

Tulevaisuuden muistot tehdään tänään. Mitä muistoja sinä haluat antaa eteenpäin? Pienistä hyvistä hetkistä voi tulla niitä, jotka kantavat ihmistä vaikeinakin aikoina eteenpäin. Lapsi voi olla omasi tai lapsenlapsi tai lapsi naapurustosta. Tärkeintä on, että näet hänet. Jokainen haluaa olla erityinen ja hellitty, oli lapsi sitten pienempi tai isompi.

Tänäkin jouluna sytytän kynttilän minun rakkaille, jotka eivät enää ole täällä. Olen edelleen mummon ja papan kulta. Muisto on lahja. Millaisen muiston sinä haluat antaa tänä jouluna?

Kirjoittaja: Sirpa Hopiavuori

Sirpa Hopiavuori toimi suunnittelijana Ensi- ja turvakotien liitossa, Pidä kiinni -hoitojärjestelmässä. Hän on tällä hetkellä opintovapaalla.