Ensi- ja turvakotien liiton sekä Vennerin yhteinen Keittiökummi-kampanja starttasi toukokuussa 2021 ja ensimmäiset Keittiökummi-perheinä aloittaneet ovat ehtineet saada kotiinsa jo kahdeksan Vennerin ruokalaatikkoa! Yhteistyön mahdollistavia yrityksiä, ja näin myös Keittiökummiperheitä on jatkuvasti tullut lisää – ja tässä vaiheessa onkin hienoa välittää hieman kuulumisia Keittiökummiperheiltämme!

Kaiken takana keittiökummiyritykset

Keittiökummeina toimivien yritysten avulla perheet saavat vuoden ajan kerran kuussa kotiinsa Venner-ruokalaatikon kokkailuresepteineen. Yhteistyössä mahdollistetaan vaikuttava ruokakasvatus haasteellisessa asemassa elävien lapsiperheiden keskuudessa. Perheet ovat ETKL:n Pienperheyhdistyksen lapsiperheitä, joille Keittiökummiperheenä oleminen mahdollistaa tärkeää tukea arjessa, vaikuttaa positiivisesti ruokailutottumuksiin ja lisää perheiden hyvinvointia. Keittiökummi-kampanjan avulla perheitä tuetaan myös taloudellisesti ruoka-ainesten muodossa. Keittiökummiyrityksinä toimivat tällä hetkellä Vennerin upeat yhteistyöyritykset Greenstep, Hanna Nyholm Coaching,VP International, Olo Lkv,Gofore sekä Oatly ja mukaan on liittymässä lisää kumppaneita. Kiitos kun panostatte huomisen hyvinvointiin mahdollistamalla pitkäaikaisen ruokakasvatuksen Keittiökummiperheissä <3

”Erittäin paljon iloa rahan säästymisestä ja arjen helpotuksesta. Tuntuu pieneltä lottovoitolta!”

Kotiin vietävä ja toistuva ruokakasvatus mahdollistaa muutoksen

Vennerin ruokakasvatuskonseptilla on todennettua vaikuttavuutta jo yhden ruokalaatikon jälkeen, mutta toiston tiedetään vahvistavan totuttujen tapojen muuttamista. Miksi pitkäaikainen ruokakasvatus on niin tarpeellista ja miksi ruokailutapoja tulisi muuttaa? Elokuussa julkaistun Turun yliopiston tutkimuksen mukaan vain 1 prosentti leikki-ikäisistä syö suositusten mukaisesti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Tutkimuksessa oli mukana 2–6-vuotiaita lapsia ja se toteutettiin valtakunnallisesti neuvoloissa. Syitä kasvisten vähäiseen käyttöön on tietysti monia. Kasvisruokien kokkaaminen ja maut saattavat olla vieraita, muiden kun peruskasvisten kuten perunan ja porkkanan tuntemus heikkoa tai kaupassa vaikuttaa ensi silmäyksellä siltä, että tuoreet kasvikset, marjat ja hedelmät ovat liian kalliita omaan ostoskoriin.

Keittiökummi-kampanjalla pyrimme tekemään kasviksista ja kasvisruokaresepteistä tutumpia ja helpommin lähestyttäviä, tuomalla ne suoraan perheiden kotiovelle helppoine resepteineen sekä videoineen ja näin vahvistamme perheiden arjen hyvinvointia tukevien tapojen muodostumista. Valtaosa perheistä kertoo Venner-reseptien jääneen käyttöön. Perheet kertovat, että ovat erityisesti lisänneet kasviksia tai kasvisruuan valmistusta sekä oppineet käyttämään uusia ruoka-aineita keittiössään:

”Ihanaa olla mukana tässä huikeassa hommassa. Vennerin pakettia odotetaan joka kerran innolla ja omia suosikkejakin on jo resepteistä löytynyt. Mutta mahtavaa on myös se, että on oppinut käyttämään eri kasviksia ja juureksia ja loihtimaan niistä ihan oma keksimiä reseptejä. Myös muutoinkin tulee nyt loihdittua erilaisista kauden juureksista ja kasviksista vaikka mitä ja kauppakärryn sisältö on kyllä nyt muuttunut pysyvästi ja kasvisruuat tulevat olemaan joka viikkoisessa käytössä. Ihana homma! Ja kiitokset vielä koko sydämestä!!”

Ruokailusta tulee yhteisöllinen kokemus, kun tuntee kuuluvansa joukkoon

Harvardin yliopiston Family Dinner Project – pilottihankkeessa vuonna 2010 kannustettiin perheitä syömään yhdessä ilman elektronisia laitteita ja kertomaan tarinoita. Sysäys hankkeeseen saatiin 15 vuoden aikana tehdyistä tutkimuksista, joissa todettiin, että niissä perheissä, joissa syödään yhdessä, oli vähemmän masennusta, päihderiippuvuutta, teiniraskauksia. Lasten sanavarasto oli laajempi, kouluarvosanojen keskiarvot nousivat, psyykkinen palautumiskyky vastoinkäymisissä sekä itsetunto paranivat.

Vennerin ruokakonsepti tuo paitsi ruokaa, myös yhdessä tekemistä perheiden kotikeittiöihin. Lapset kannustetaan resepteissä mukaan kokkaamaan, ja yhdessä kokkaamisesta voi muodostuakin perheen yhteinen juttu, tapa viettää aikaa yhdessä. Terveyttä edistävä ruoka sekä sen ääressä yhdessä vietetty aika lisäävät yhteisöllisyyden ohella niin kehon kuin mielenkin hyvinvointia.

Uusien tapojen parissa on hyvä aloitella uutta vuotta – iloa alkaneeseen vuoteen!

Kirjoittajat: Ensi- ja turvakotien liiton Petra & Vennerin Emilia

Kuvat: Tiuku Pennola

Kirjoittaja: Petra Gergov-Koskelo

Petra Gergov-Koskelo toimi Yhteisillä ruokailuilla elämänvoimaa vauvaperheille -hankkeessa. Petra on siirtynyt toisiin tehtäviin.