On jouluaatto. Erään kaupungin laidalla sijaitsee harmaa toimistorakennus, jonka yhden kerroksen kaikissa ikkunoissa loistaa kirkkaasti jouluvalot. Sisältä kerroksesta leviää vastapaistetun piparkakkujen tuoksu. Keittiön pöydällä lojuu avattu suklaarasia. Ollaan ensikodissa.  Paikalla on muutama perhe, äitejä ja isiä, pienten vauvojensa kanssa.  Vauvat pötköttelevät olohuoneen lattialla omien huopiensa päällä ihmetellen toisiaan. Joulukuusi on huoneen nurkassa, omalla paikallaan. Se on koristeltu yhdessä jo paljon ennen aattoa. Työntekijä istuu keinutuolissa punaiset villasukat jalassa. Hän on ottanut kutimet mukaansa joulun kunniaksi.

Kuvaus on eräästä Pidä kiinni- hoitojärjestelmään kuuluvasta ensikodista, jossa autetaan raskaana olevia ja pienten lasten vanhempia, joilla on pulmaa päihteiden kanssa. Joulun aikaan päihteiden -ja erityisesti alkoholinkäyttö, koskettaa kaikkia suomalaisia perheitä, ei vain heitä, jotka ovat kuntoutuksessa päihteidenongelmakäytön vuoksi. Alko kertoo vuosittain myyntitilastojensa tuplaantuvan joulun alusviikolla, mikä osoittaa sen, että alkoholinkäyttö kasvaa selkeästi joulun aikaan. Alkoholi kuuluu moneen suomalaiseen joulupöytään.

Normaalia alkoholinkäyttöä

Eräässä päihdefoorumissa luennoitsija kysyi meiltä päihdetyötä tekeviltä ammattilaisilta: ”mikä on suomalaisten yleisin päihdeongelma?” Kysymykseen hän vastasi itse: ”se on normaali alkoholinkäyttö.” Jäin pohtimaan, että kuinka usein me vanhemmat vastaamme alkoholinkäyttöön liittyvään kysymykseen, ”käytän ihan normaalisti alkoholia.” Mikä on normaalia alkoholinkäyttöä? Me tiedämme, että yksi annos alkoholia on yksi keskiolut tai 12cl viiniä. Kohtalainen alkoholinkäytön riskiraja viikossa on naiselle 7 annosta ja miehelle 14 annosta. Lisää juomisen riskirajoista

Kuinka moni meistä laskee juotuja viiniannoksia tai miettii kohtuullisen alkoholinkäytön haittavaikutuksia?

Suurin osa kulutetusta alkoholista juodaan kotona. Usean vanhemman mielestä oma alkoholinkäyttö jää muutamaan annokseen ja on kohtuullista sekä harmitonta -monesti se näin onkin. Mutta tuleeko meidän pohdittua alkoholinkäyttöämme lapsen näkökulmasta? Näin joulun alla haluaisin esittää meille jokaiselle vanhemmalle kysymyksen: ”Miten minun lapseni kokee alkoholinkäyttöni?” Mitä lapseni ajattelee siitä, kun juon?

Lapsen kokemus päihtyneestä vanhemmasta

Lapsen kokemus päihtyneestä vanhemmasta on erilainen kuin meidän aikuisten. Jo pieni vauva aistii päihtyneen vanhemman liikkeet ja äänen erilaisiksi. Päihtymys vaikuttaa siihen, miten vanhempi tulkitsee vauvan viestejä eikä lapsi ei pysy aina päihtyneen vanhemman mielessä.  Oletko sinä miettinyt, miltä sinun päihtymyksesi näyttää lapsesi mielestä?

Ensikodissa tätä joulua on valmisteltu yhdessä työntekijöiden ja perheiden voimin. Vanhemmat ovat miettineet joulun ruokia, yksi äiti on ottanut vastuulleen jälkiruuan valmistamisen ja eräs isä haluaa toimia joulupukkina. Nämä perheet haluavat viettää joulun ensikodissa. He haluavat tarjota omalle lapselleen päihteettömän, turvallisen ja rauhallisen joulun. Erilaisen joulun kuin he ovat itse saaneet viettää. Tämä joulu ensimmäinen päihteetön joulu. Tämä joulu on jonkin uuden alku.

Jäitkö miettimään omaa tai läheisesi päihteidenkäyttöä? Haluaisitko jutella jonkun kanssa nimettömänä? Tule Ensi- ja turvakotien liiton chattiin. Chatissa ammattilaiset ovat sinua varten, olipa asiasi pieni tai suuri. Chat on auki arkipäivisin maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 17-19 sekä perjantaisin klo 10-12.

Miia Ehrman
Kirjoittaja toimii Helsingin ensikotiyhdistyksessä Pidä kiinni – Matalan kynnyksen työntekijänä ja työskenteli liitossa syksyllä työkierrossa muutaman kuukauden ajan.

Sinua lähellä, Pidä kiinni® -matalan kynnyksen työntekijät

Tiesitkö, että Matalan kynnyksen työntekijöihin voit ottaa suoraan yhteyttä nimettömästi ja maksutta. Ota yhteyttä, jos elämääsi on kuulunut päihteitä nyt tai aikaisemmin. Jutellaan päihteistä, vanhemmuudesta, vauva-ajasta tai raskaudesta. Jostain kannattaa aloittaa.

Katso työntekijät yhdistyksissämme ympäri Suomea