On aaton aatto yö, herään siihen, kun taksin etuvalot valaisevat huoneeni ikkunan. Isä on tullut kotiin. Äitikin herää ja laittaa nopeasti punaisen kylpytakkinsa päälleen ja kiirehtii avaamaan ovea ja maksamaan taksin, ettemme me lapset heräisi. Jos hyvin käy, isä tulee rauhallisesti sisään ja käy nukkumaan. Yleensä näin ei käy. Alkaa useamman tunnin äänekäs yksinpuhelu ja laulaminen. Uni ei tule enää. Painan pääni tiukasti patjaan ja nostan tyynyn kasvoilleni. Tekisi mieli paeta, mutta minne lähtisin yksin keskellä yötä, ja miten äiti sitten jaksaisi.

Aamulla on jouluaatto. Olen odottanut sitä kovasti ja erityisesti joulupukin tuloa. Koti on jo koristeltu, mutta se haisee pahalle. Haju on tuttu, isän hengitys. Se leijailee kaikkialla. Äiti ei jaksaisi, ei edes joulua. Hänellä on ollut paha olla jo kauan. Minä keskityn kaikkeen kauniiseen, kimaltaviin joulukoristeisiin, lumen narskeeseen -mihin vaan, ettei haju ja sen mukana tuoma viha, häpeä ja nöyryytys tartu minuunkin. Jos hyvin käy, menemme serkkujen luokse aattoiltana käymään. Serkkujen luona on iloista ja minä haluan joka joulu heille. Isä kertoo kylässä ylpeänä, että hän ei ole ollut koskaan humalassa jouluaattona.

Joulun tähti, kokemusasiantuntija

Joulu on liian monelle lapselle juhla, johon liittyy alkoholi ja sen mukana tuoma turvattomuus. Suomessa noin 100 000 lasta kärsii molempien tai jommankumman vanhempansa päihdeongelmasta*. Lapselle päihtynyt vanhempi on turvaton. Päihteet myös lisäävät ristiriitoja vanhempien välillä, ja vanhempien riidat vaikuttavat lapseen.Silloinkin, kun vanhempi ajattelee, että hänen alkoholin käytöstä ei ole haittaa, lapsi aistii vanhemmassa tapahtuvan muutoksen ja jää vaille turvallista, läsnäolevaa vanhempaa. Erityisen pelottava tilanne on silloin, jos molemmat vanhemmat ovat päihtyneitä.

Juhlahetket, kuten joulu, ovat lapsille tärkeitä ja mieleenpainuvia. Lapsi elää hetkessä kokonaisvaltaisesti aistien ja kokien, ja siksi me muistamme vielä aikuisenakin lapsuuden joulun makuja, tunnelmia ja tuoksuja. Lapselle pienetkin hyvät hetket ja jaettu ilo ovat tärkeitä. Vanhempana voi yrittää löytää väsymyksestä ja pettymyksestä huolimatta hyviä hetkiä ja näyttää lapselle, että jouluna saa olla iloinen. Kuusen koristelu, kyläily, joulupaketit, yhteinen lautapeli tai odotettu piirroselokuva jouluiltana voi jäädä hyvänä hetkenä mieleen.

Jos sinun on vaikea olla ilman alkoholia, mieti itsellesi keinoja selvitä ilman alkoholia. Jos perheessäsi on lapsia ja päihteiden käyttö huolestuttaa sinua, hae apua rohkeasti. Myös perheen pienimmätkin, vauvat, kärsivät vanhemman alkoholin käytöstä. Vauvaperhe ja päihteet -chatissa voi keskustella nimettömästi ammattilaisen kanssa ja saada apua. Jos joulu aiheuttaa turvattomuutta ja pelkoa, ota yhteyttä turvakotiin.  Turvakodit ovat auki ympäri vuorokauden. Tietoa turvakodeista ja muista avun lähteistä löytyy Nettiturvakoti.fi tai Nollalinja.

Turvallinen joulu syntyy meistä aikuisista. Pidetään huolta siitä, että yhdenkään lapsen ei tarvitse pelätä meidän vuoksemme. Meillä on aina mahdollisuus luoda uusia, kauniimpia muistoja.

Rauhallista ja turvallista joulun aikaa kaikille!

*) Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2011:14 PÄIHDEONGELMAISTEN VANHEMPIEN LASTEN TUKIPALVELUJEN VARMISTAMINEN Työryhmän raportti

Photo by Ira E on Unsplash

Kirjoittaja: Tanja Henttonen

Tanja Henttonen toimii Ensi- ja turvakotien liitossa erityisasiantuntijana Vaativan vauvatyön tiimissä.