blogi_lupauksia_lapsille2016_sadetikku

Mitäpä jos tänä vuonna, uuden vuoden kynnyksellä, tekisimme lupauksia lapsille?

Lupaa sanoa sinulle kiitos ja ole hyvä, niin kuin toivon sinun oppivan osoittamaan huomaavaisuutta ja kiitollisuutta toisia  kohtaan.

Lupaan pyytää sinulta anteeksi, jos olen toiminut väärin, sanonut pahoin tai jättänyt sinut huomiotta, kuten toivon sinunkin pyytävän anteeksi, jos olet pahoittanut kaverisi mielen.

Lupaan opetella rauhoittumaan tilanteissa, joissa tunteeni kiihtyvät enkä pysty ajattelemaan selkeästi. Lasken kymmeneen ja tasaan hengitykseni.

Lupaan muistaa, etten kanavoi sinuun omaa pahaa oloani, elämän kiireiden tuomia paineita tai aikuissuhteiden painolastia. Samalla opettelen sietämään omaa keskeneräisyyttäni ja annan sinulle tilaa kasvaa.

Lupaa antaa sinulle aikaa, joka on kiireetöntä, jossa ei odoteta eikä suoriteta mitään. Aikaa, jossa pysähdytään olemaan yhdessä.

Lupaan muistuttaa itselleni, että olen oman sukupolveni ketjussa säie edeltävien ja tulevien sukupolvien välillä. Sinun elämääsi kätkeytyy uuden sukupolven mahdollisuudet  ja toivo.

Lupaan hakea itselleni apua, jos en jaksa ja koen voimattomuutta  arjen elämän edessä. Sinut haluan säästää minun taakkojeni kantamiselta.

Lupaan rakastaa sinua, ilman ehtoja, ja puhun rakkaudestani sinulle ääneen.

Kuva: Pixabay

Kirjoittaja: Päivi Hietanen

Päivi Hietanen toimii asiantuntijana Ero lapsiperheessä tiimissä. Hänen vastuualueina ovat Ero lapsiperheessä-tilaisuudet (Eroneuvo), Erovertaiskahvilat, Apua eroon chat, lasten ja nuorten chat sekä eroauttamisen verkkopalveluiden kehittäminen. Toimenkuva sisältää alle 12-vuotiaiden lasten eroauttamisen kehittäminen. Toimii yhteistyössä jäsenyhdistysten sekä muiden alan toimijoiden kanssa. Kouluttaa ammattilaisia ja alan opiskelijoita mm. ero, eron jälkeinen vanhemmuus sekä lapsi erossa teemoista. Osaamisalueina myös vapaaehtoistyö ja vertaistuki osana eroauttamista. Hietanen on yksi Yhteistyövanhemmuuden käsikirjan toimittajista ja artikkeleiden kirjoittajista.