Suvakki. Hyysääjä, hyväuskoinen, marttyyri, epärealistinen, maanpetturi, kukkahattutäti, vajakki.

Näillä termeillä kuulee kutsuttavan ihmisiä, jotka puolustavat heikommassa asemassa olevien ihmisten oikeuksia ja tukevat heidän hyvinvointiaan. Myös minä olen saanut kuulla olevani suvakki ja kukkahattutäti. Ei tunnu missään.

Suvakki edustaa minulle sellaista ihmistä, joka kunnioittaa tasa-arvoa ja ihmisten moninaisuutta, ei hyväksy sitä, että ketään kohdellaan epäoikeudenmukaisesti ja antaa jokaisen olla rauhassa sellainen kuin on. Suvakki ei ole minulle kirosana vaan voimasana. Suvakki suvaitsee.

Tänään on YK:n vuonna 1996 pidetyn yleiskokouksen yhteydessä julistettu kansainvälinen suvaitsevaisuuden päivä, International day for Tolerance. Englanninkielen termi tolerance tarkoittaa kolmea asiaa; suvaita, sietää ja kestää.  Erilaisuuden suvaitseminen vaatii usein myös sietämistä ja kestämistä. Se vaatii omien arvojen, asenteiden ja ennakkoluulojen tarkastelua ja joskus ravisteluakin. Se vaatii sen, että siedämme myös vastakkainasettelua ja sellaisiakin mielipiteitä, jotka eivät edusta lähellekään omiamme ja tuntuvat kovin erikoisilta. Kun pitää kiinni omista, mielestään hyvistä ja tärkeistä periaatteista, asettuu usein kuitenkin vastakkain jonkun muulla tavalla ajattelevan kanssa. Kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää. Tälle on nimikin; suvaitsevaisuusparadoksi. Wikipedia määrittelee sen näin:

Suvaitsevaisuusparadoksi syntyy kun suvaitseva henkilö pitää yllä vihamielisiä näkemyksiä suvaitsemattomuutta kohtaan ja on sen vuoksi suvaitsematon sitä kohtaan. Suvaitseva yksilö olisi siten määritelmän mukaan suvaitsematon suvaitsemattomuutta kohtaan.

Aivosolmu! Suvaitsevaisuus onkin suvaitsemattomuutta! Pidänkö itseäni parempana ihmisenä, kun olen suvaitsevainen? Pitääkö suvaitsevaisuus sisällään ajatuksen, että minä olen oikeanlainen, valtaväestöön kuuluva, minä tiedän mikä on oikein ja väärin, minä hyväksyn/suvaitsen teitä, jotka olette jotain muuta…

Hengitä, rauhoitu, mieti. Riittäisikö, ettei tarvitse luopua omista periaatteistaan tai vakaumuksestaan? Ja suvaitsee myös muiden eriävät ajatukset ja teot, kunhan ne eivät ole kellekään vahingollisia? Pyrkii yhdenvertaisuuden asetelmaan ja ajattelee asioita ihmisoikeuksien näkökulmasta?

Suvaitsevaisuus onkin vaatimus ihmisoikeuksien toteutumiselle ja rauhalle. Suvaitsemattomuudesta ja toimimattomasta vuoropuhelusta on syttynyt sotia ja konflikteja. Ihmisryhmiä on vainottu ja tapettu erilaisuuden takia. Vähemmistöryhmien oikeuksia on tallottu. Päivittäin näemme ja kuulemme vihapuhetta ja syrjintää. Ihmisten kesken on epätasa-arvoa. Minun suvaitsevaisuuteni ei salli näitä!

Koko maailma ei voi olla samaa mieltä. Kaikki eivät voi suvaita toisiaan kaikessa. En voi ikinä saada kaikkia puolelleni niissä asioissa, jotka koen itse tärkeäksi ja oikeaksi. Mutta voin tehdä sen, minkä katson itse kuuluvan suvaitsevaisuuteen. Autan edelleen heikommassa asemassa olevia, sorrettuja ja alistettuja. Teen jatkossakin työtä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden hyväksi, tuen tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia. Mikä on sinun tapasi olla suvaitsevainen?

Ensi – ja turvakotien liiton ensi vuonna alkavan 3-vuotisen strategiakauden yhtenä osa-alueena on yhdenvertaisuus. Se tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset ovat tervetulleita palveluihimme ja saavat apua riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan, varallisuudestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Suvaitsemme erilaisuuden, pyrimme kaikkien mielipiteitä kunnioittavaan työhön ja arvostavaan vuorovaikutukseen. Olemme ylpeästi suvakkeja ja kannamme kukkahattumme tyylillä.

Hyvää kansainvälistä Suvaitsevaisuuden päivää!

Oman suvaitsevaisuutesi voit käydä testaamassa täältä: https://testimato.com/fi/test/19565/perform

Kirjoittaja: Tiuku Pennola

Tiuku Pennola toimii monikulttuurisuustyön asiantuntijana ja työskentelee Vaativan vauvatyön tiimissä.