Kuluneena vuonna maailma on muuttunut vielä entistä levottomammaksi. Hyökkäyssodasta Ukrainassa kärsivät edelleen eniten lapset ja naiset. Käsittämättömiltä tuntuvat siviileihin ja sairaaloihin suoraan kohdistetut hyökkäykset Palestiinassa. Kansainvälisiä sopimuksia ei noudateta. YK sai lopulta aikaan yhteisen vaatimuksen välittömästä tulitauosta ja siviilien tuhoamisen lopettamisesta. Tässä Suomikin oli nyt lopulta mukana.

Olemme toivottaneet Suomeen tervetulleeksi ukrainalaisia sotapakolaisia. Osa heistä olisi voinut jo hakea kotipaikkaoikeutta ja päästä kaikkien palvelujen piiriin. Vain pieni osa on niin tehnyt. Taustalla lienee toive päästä jossain vaiheessa palaamaan kotiin. Uuden elämän rakentaminen ei ole helppoa. Kotoutumista voimme jokainen omalta osaltamme helpottaa tulivatpa turvan hakijat mistä tahansa. Monikulttuurisuus on rikkaus. On tärkeää osata tukea oikealla tavalla tänne tulijoita löytämään oman paikkansa.

Totesin jo vuosi sitten, että on surullista, ettei rauhasta näy merkkejäkään. Edelleen tilanne on sama. Yksikään sota ei ole päättynyt aseilla, vaan rauha on rakennettu neuvottelemalla ja sopimalla. Missä ovat ne diplomaatit, joilla on kyky rakentaa rauhaa? Edesmennyt presidenttimme Martti Ahtisaari on todennut, että rauha on tahdon asia. Nyt sitä tahtoa tarvitaan!

Hallituksemme toimet pistävät ihmiset ahtaalle. Mittavat leikkaukset sosiaaliturvassa ja niiden yhteisvaikutukset kasvattavat köyhyyttä, osattomuutta ja näköalattomuutta. Etenkin lapsiperheköyhyyden kasvu lisää tulevien sukupolvien pahoinvointia jatkossa ja kasvattaa inhimillisiä ja taloudellisia kustannuksia.

Nyt näkyy räikeällä tavalla jälleen se, että taloudellisesti tiukassa tilanteessa rahat ”loppuvat”, kun on kyse ihmisistä ja ihmisille säällisen elämän turvaamisesta. Silti nyt on varaa kiihdyttää asevarustelua ja varustaa tukikohtia. Osassa valtion talousarvion momenteilla piikki näyttää olevan auki. Nuoret ja lapset voivat pahoin ja mielenterveysongelmat kasvavat. Niin ei pidä olla. On hyvä muistaa, että on myös tervettä reagoida ympärillä olevan maailmanmenoon ja sen uhkiin. Rauhaa rakentamalla ja määrätietoisilla ympäristötoimilla, hoidamme myös lasten ja nuorten mielenterveyttä. Terapiat ja tuki ovat välttämättömiä, mutta eivät ratkaise ahdistuksen taustatekijöitä. Niiden ratkaisu on päättäjiemme käsissä.

Jouluun on enää viikko. Joulu on ilon ja rauhan juhla. Joulu syntyy pienistä asioista: yhdessä pipareiden tekemisestä, kuusen koristelusta tai yhdessä kodin juhlakuntoon laittamisesta. Oletko miettinyt, mikä sinua ilahduttaa jouluna? Tiedätkö, mistä läheisesi tulevat iloiseksi ja mitä he toivovat, kun joulu lähestyy? Voi olla, että yllätymme, kun kysymme. Odotukset tuskin ovat tavarapaljoutta, vaan jotakin ihan muuta. Luulen, että jotakin sellaista, mitä voimme toisillemme helposti tarjota.  Kannattaa siis kysyä.

Tiedätkö, millaiset asiat puolisollesi ja lapsillesi ovat tärkeitä joulussa?

Jouluun liittyy myös paljon odotuksia ja mahdollisuuksia pettymyksiin. Odotukset voivat olla myös keskenään ristiriitaisia: toinen haluaa vain olla rauhassa, toiselle joulu tulee vasta kun kaikki on tiptop  ja paljon porukkaa ympärillä. Tiedätkö, millaiset asiat puolisollesi ja lapsillesi ovat tärkeitä joulussa? Tässäkin auttaa puhuminen. On myös hyvä miettiä, onko minulla varaa tinkiä jostakin itselle tärkeästä asiasta ja sovittaa erilaisia odotuksia yhteen. Siten voikin kenties varmistaa hyvän joulumielen kaikille.

Joulu ei ole joka kodissa rauhan juhla. Tilanteet voivat kärjistyä väkivallaksi tai sen uhaksi. Apua on joulunakin tarjolla. Turvakodit päivystävät vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri. Pelko on viisas tunne, jo silloin kannattaa hakea apua, eikä odottaa tilanteen kärjistymistä.  On rohkeaa hakea apua ja jokaisella on oikeus olla turvassa. Tietoa turvakodeista ja muista avun lähteistä löytyy Nettiturvakoti.fi.

Tehdään jokainen omalta osaltamme parhaamme, että jouluajasta tulee levollinen, lepoa, rauhaa ja iloa tarjoava hetki maailman suurten epävarmuuksien keskellä.

Kiitos jäsenyhdistyksille ja yhteistyökumppaneille hyvästä yhteistyöstä ja kumppanuudesta vuonna 2023.

Rauhallista ja turvallista joulua sekä rauhan vuotta 2024!

Kirjoittaja: Riitta Särkelä

Riitta Särkelä toimii Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteerinä.