Joulu on ilosta loistavien lasten silmien ja hyvien yhdessäolon hetkien aikaa. Meidän aikuisten tehtävä on varmistaa, että niin on mahdollisimman monella lapsella tänäkin poikkeuksellisena jouluna.

Monet totutut asiat, vaikkapa matkat mummolaan tai sukulaisiin, joutuvat odottamaan kutsumattoman vieraan, koronan takia. Nyt on mahdollisuus ottaa luovuus käyttöön sekä loihtia pienistä asioista ja yhdessä tekemisistä ilon ja rentoutumisen hetkiä. Voi olla myös niin, että tämä poikkeusjoulu antaa meille luvan pysähtyä ja vain olla yhdessä paikasta toiseen kiirehtimisen sijaan.

Voi olla myös niin, että tämä poikkeusjoulu antaa meille luvan pysähtyä…

Lapsiperheet ovat tänä vuonna olleet todella kovilla jaksamisessa. Erityisen rankasti korona on iskenyt niihin lapsiin ja perheisiin, joilla entuudestaan on ollut vaikeaa. Järjestöissä, ja varmasti myös julkisissa palveluissa, olemme tehneet kaikkemme, että jokainen saisi apua sitä tarvitessaan, eikä kukaan jäisi vaikeuksiensa keskellä yksin. Monessa mielessä olemme selvinneet tästä haasteesta hyvin. Paljon hätää on kuitenkin jäänyt kotien seinien sisälle ja odottaa pitkäjänteistä auttamista. Siihen kunnissa on vakavasti varauduttava lastensuojelussa, perhepalveluissa ja neuvoloissa.

Ensi- ja turvakotien liitossa ja jäsenyhdistyksissämme avun piiriin on löydetty erittäin hyvin. Esimerkiksi valtakunnallisten chattiemme kautta apua saaneiden määrä on yli viisinkertaistunut viime vuoteen verrattuna.

Chatit ovat kynnyksetön, nimetön väylä saada apua. Usein mielletään, että chatit ovat kevyt auttamisen väylä. Tavoitettavuuden suhteen näin onkin. Chateissämme avun hakemisen tilanteet aikuisilla, lapsilla ja nuorilla ovat olleet tänä syksynä myös erittäin rankkoja ja vakavia. Silloin olemme pystyneet varmistamaan kiireellisen avun paikan päälle. On ollut erittäin rohkeaa ja viisasta hakea apua ja niin on viisasta tehdä myös jatkossa. Lämmin kiitos kaikille chateissämme päivystäneille -olette olleet turvana, apuna ja helpottaneet valtavan monien aikuisten, lasten ja nuorten tilannetta!

…olette olleet turvana, apuna ja helpottaneet valtavan monien aikuisten, lasten ja nuorten tilannetta!

Taloudellinen hätä on ollut nyt liian monen lapsiperheen arkea. Lapsiperheköyhyys osattomuuden kokemuksineen on varmasti lisääntynyt. Järjestöt, seurakunnat ja muut yhteisöt ovat kantaneet vastuuta näistä lapsista ja perheistä sekä halunneet varmistaa myös heille jouluilon. Ensi- ja turvakotien liitto on tänäkin jouluna perinteiseen tapaan jäsenyhteisöjensä kautta jakanut suuren määrän lahjakortteja perheiden iloksi. Se on mahdollistunut monien yksityisten ja yritysten lahjoitusten avulla- iso kiitos siitä! Jokaiselle lapselle lounas -kampanja on jatkunut koko syksyn ja tehostetusti nyt joulun aikaan. Ruokalaatikoita on jaettu ja jaetaan jäsenyhdistystemme kautta nyt joulun tienoilla erityisesti Alkon suuren lahjoituksen avulla-iso kiitos Alko avun mahdollistamisesta!

Lämmin kiitos jokaiselle yritykselle ja yksityishenkilölle, kaikille teille, jotka olette vuoden mittaan ja erityisesti nyt joulun alla kartuttaneet lahjoitustiliämme ja olleet rakentamassa hyvää joulua kanssamme! Tiedämme, että lapsiperheköyhyyttä ei poisteta lahjoituksin ja hyvää tekemällä. Sillä voidaan kuitenkin tässä tilanteessa merkittävästi muuttaa ja helpottaa perheiden ahdinkoa.  Joulutoiveeni maan hallitukselle on tänäkin jouluna se, että sosiaaliturvauudistuksella poistetaan lapsiperheköyhyys.

Suomalaisten alkoholin käyttö on siistiytynyt. Siitä huolimatta on tarpeen muistuttaa: anna lapselle raitis joulu. Lapselle läheinen aikuinen muuttuu päihtyneenä oudoksi ja turvattomuutta herättäväksi. Päihtymys lisää myös riitojen ja väkivallan riskiä. Joulu on rauhan juhla. Tehdään siitä sellainen joka kodissa. Jos se ei kuitenkaan onnistu, apua on tarjolla myös jouluaikaan. Siitä tietoa löytyy nettiturvakoti.fi.

Ihmisinä me tarvitsemme toisiamme ja olemme riippuvaisia toisistamme. Toisia kunnioittava, asiallinen kohtelu ja sivistyneet käytöstavat ovat osalta päättäjiltä, tavallisilta ihmisiltä ja somessa unohtuneet. Itsekkyys ja oman erinomaisuuden korostaminen toisia vähättelemällä on liian yleistä. Tässä meidän on saatava aikaan muutos.  Meidän on syytä palata sivistyneeseen ja toisia kunnioittavaan käytökseen.

Teimme yhdessä kaikkemme, että jokainen saa apua ja onnistuimme siinä hyvin.

Toivon, että jokainen teemme omalta osaltamme uuden vuoden lupauksen, että yritämme parhaamme mukaan kuunnella ja ymmärtää toisiamme sekä kunnioittaa erilaisuutta ja erilaisia mielipiteitä. Tässä moniarvoisessa ja monimutkaisessa maailmassa ei ole vain yhtä totuutta ja yhtä oikeaa. Ehdotan, että otamme ensi vuoden yhteiseksi motoksi ”Kannustan ja kunnioitan tuttua ja tuntematonta”.

Lämmin kiitokseni kaikille jäsenyhteisöjen toiminnanjohtajille ja työntekijöille kuluneesta vuodesta! Teimme yhdessä kaikkemme, että jokainen saa apua ja onnistuimme siinä hyvin. Yhdessä olimme enemmän. Suuret kiitokseni myös kaikille yhteistyökumppaneille hyvästä yhteistyöstä ja yhteisistä ponnisteluista. Uskon ja toivon, että niin jatkamme myös ensi vuonna. Haluan kiittää myös maamme hallitusta siitä, että olette erittäin vaikeassa tilanteessa tehneet päätökset ihmiset ja terveysturvallisuus edellä – se on ollut luottamusta ja turvallisuutta lisäävää ihmisten kannalta.

Rauhaisaa jouluaikaa kaikille sekä turvallista ja koronatonta vuotta 2021!

Kirjoittaja: Riitta Särkelä

Riitta Särkelä toimii Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteerinä.