Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt vuoden 2017 Hyvä teko lapselle- tunnustuspalkinnon hiphop -artisti Dilemmalle. Hän on nostanut perheväkivaltaa näkyville ja halunnut murtaa musiikillaan väkivaltaan liittyvää häpeää ja antaa muille nuorille eväitä selviytymiseen.

Dilemman musavideo ja single kertoo nuoren pojan tarinan väkivallasta ja siitä selviytymisestä. Mä en pelkää sua enää -kappale puhuu pelon voittamisesta ja haluaa luoda toivoa. Faruk Nazerin ohjaaman musiikkivideon rooleissa nähtiin palkittuja suomalaisia näyttelijöitä.

Perheväkivalta herättää sen kohteeksi ja sitä todistamaan joutuneissa häpeää ja syyllisyyden tunteita. Usein asiasta halutaan vaieta. Myös avun hakemiseen on kynnys. Rohkeasti asian esiin nostamisella Dilemma rohkaisee perheväkivallasta puhumiseen ja avun hakemiseen.

Pelkästään musiikkivideota on katsottu Youtubessa yli 20 000 kertaa ja kappaletta kuunneltu moninkertaisesti enemmän. Dilemma alias Joonas Linnamaa oli Ensi- ja turvakotien liittoon yhteydessä jo ennen kappaleen julkaisua. Todettiin, että kappale voisi auttaa väkivaltaa kokeneita lapsia ja nuoria. Yhteistyö konkretisoitui muun muassa nuorten väkivaltafoorumissa, jossa hän oli kertomassa omista kokemuksistaan sekä Väkivaltafoorumissa, jossa esiintyminen sai kaiken nähneet ja kokeneet ammattilaiset liikuttumaan. Lisäksi hän on tehnyt liiton käyttöön neljä omaa videota, jossa väkivaltaa eri tavoin kokeneet nuoret kannustavat kertomaan rohkeasti omista kokemuksista.

Dilemma kertoo kappaleellaan sen, mikä on totta kymmenille tuhansille lapsille ja nuorille.

− Nuorten kotona kohtaama perheväkivalta ylittää harvoin uutiskynnystä tai pääsee julkiseen keskusteluun. Keskustelut nuorten kanssa ja kurkistus netin keskustelupalstoille todistavat kuitenkin, että ilmiö on liian tuttu. Väkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti selviytymistä. Se vaatii rohkeutta. Dilemman kaltaiset esikuvat ovat tärkeitä tiennäyttäjiä, oven avaajia uuteen alkuun, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä.

Hyvä teko lapselle -palkinto on kuvanveistäjä Erkki Kannoston pronssiveistos ”Ylittäjä”. Palkinto on myönnetty vuosittain lasten hyväksi tehdyssä vaikuttamistoiminnassa tai käytännön työssä ansioituneille henkilöille tai yhteisöille vuodesta 1985 alkaen.

Ensi- ja turvakotien liitto ry on valtakunnallinen lastensuojelun asiantuntija- ja vaikuttajajärjestö, jonka jäseninä on 30 alueellista yhdistystä. Liitto toimii erityisesti haavoittavissa ja vaikeissa olosuhteissa elävien lasten ja perheiden auttamiseksi. Vuonna 2017 autettiin uuteen alkuun yli 11 000 lasta ja aikuista.

Dilemma – Mä en pelkää sua enää (official video), Youtube

Katkaise ketju, hae apua -videot Ensi- ja turvakotien liiton Youtube -kanavalla