Perjantaina 20.3. käynnistettiin Jokaiselle lapselle lounas -kampanja. Kampanjassa toimitetaan ruokakasseja vähävaraisille lapsille poikkeustilan ajan 13.4. saakka. Kampanja lähti käyntiin 550 ruokakassilla ja tuplaantui saman päivän aikana 1100 ruokakassiin. Viikonlopun aikana ruokakasseja on kertynyt vielä lisää.

Kenelle ja miten ruokakassit jaetaan?

Ruokakassien toimitus ja jakelu toteutetaan yhteistyössä yhteiskunnallinen yritys Vennerin, Hope ry:n, Ensi- ja turvakotien liiton ja sen jäsenyhteisöjen, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Marttaliiton kanssa.

Nämä järjestöt ovat paikantaneet perheet, joille ruokakassit toimitetaan. Niillä on olemassa olevat toimintamallit avun tarpeessa olevien perheiden tunnistamiseen ja kokemusta ruoka-avun jakamisesta. Näiden järjestöjen jo paikantamien perheiden lisäksi emme voi valitettavasti vastata muihin yksittäisiin pyyntöihin.

Apua voi pyytää oman seurakunnan ruokajakelusta, kunnan sosiaalitoimistosta ehkäisevänä toimeentulotukena tai hakemalla perustoimeentulotukea Kelalta  verkon kautta https://www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet tai Kelan palvelunumerosta 020 692 207.

Kaikki järjestöt noudattavat yhteisiä kriteereitä avunsaajien valinnassa:

• vähävaraisuus
  • haasteellinen elämäntilanne ja kasautuneet ongelmat, joiden vuoksi perheen voimavarat ovat vähissä
  • työttömyys tai työttömyyden uhka.

Tällä hetkellä pyrimme auttamaan 800 perhettä viikossa ja turvaamaan jakelun 13.4. saakka.

Tällä hetkellä ruokakasseja toimitetaan logistisista syistä pääasiassa suurimpiin kaupunkeihin, Helsinkiin, Espooseen, Vantaalle, Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun.

Jos haluat auttaa, osta kassi tai sen osa Vennerin verkkokaupasta

Yksityiset
Yksityiset avuntarjoajat voivat ostaa ruokakassin tai sen osan helposti Vennerin sivuilta Venner.fi/ https://venner.fi/pages/lounas-lapselle Osallistua voi 15-90 eurolla.

Yritykset
Yrityskumppanit voivat ostaa kerralla 5 tai 10 kassia tai sopia suuremmasta ostettavasta määrästä sel’ kumppanuuspaketista Vennerin kanssa.

Vaikka kampanja on lähtenyt hyvin käyntiin, avuntarvitsijoita on enemmän kuin mitä kampanjan avulla nyt voidaan auttaa. Kaikki apu on siis tarpeen!

Kampanjan käynnistivät ja ensi vaiheen rahoittavat: Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla, Ensi- ja turvakotien liitto, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Tiina ja Antti Herlinin säätiö ja Tradeka.

Päivitetty 25.3. klo 13.45: lisätty muut ruoka- ja toimeentulotukea antavat tahot.