Ensi- ja turvakotien liiton Joulurauhaa-kampanja jakaa tietoa lähisuhdeväkivallasta ja kerää lahjoituksia vaikeissa oloissa eläville lapsille ja perheille.

Suomessa noin joka toinen nainen kokee parisuhteessa väkivaltaa tai sen uhkaa, ja etenkin raskaana olevat ja pienten lasten äidit ovat riskissä joutua parisuhdeväkivallan kohteeksi. Tänäkin jouluna Suomessa yli 150 ihmistä viettää joulunsa turvakodissa. Heistä melkein puolet on lapsia. Joulurauhaa-kampanjan tavoitteena on tehdä joulusta turvallisempi yhä useammalle.

Joulurauhaa-lahjoituksilla tuetaan vaikeissa ja turvattomissa oloissa eläviä lapsia ja perheitä sekä ehkäistään perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa. Keräysvaroja käytetään esimerkiksi Lasten ja nuorten chattiin, josta väkivaltaa kokeneet lapset saavat apua ammattilaisilta nimettömästi, myös jouluna. Lisäksi niillä annetaan joululahjoja lapsille ja ruoka-apua vaikeissa tilanteissa oleville perheille. Lahjoituksia voi tehdä täällä tai lähettämällä tekstiviestin TURVA10 numeroon 16155 (viestin hinta 10 euroa).

Kampanja on jatkoa viime vuoden joulukampanjalle, jolloin Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä ja Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila keskustelivat perheväkivallasta ja sen yleisyydestä Ruuhkavuosirakkautta-podcastissa. Ajatuksia esimeriksi perheväkivaltaa kohdanneen auttamisesta kuunneltavissa täällä. Apua väkivaltaan voi hakea osoitteesta nettiturvakoti.fi

Lahjoitukset ovat tärkeitä Ensi- ja turvakotien liitosta apua saaville. Vuonna 2021 liito auttoi yli 23 000 vaikeassa tilanteessa ollutta, ja heistä noin 5000 sai apua väkivaltatyön avopalveluissa.

Lue lisää auttamistyöstämme.