Lasten ja nuorten hyvinvointi vaatii päättäjiltä erityistä huomiota ja vaikuttavia toimenpiteitä juuri nyt. Eduskuntavaalien alla on kiinnitettävä katse lasten, nuorten ja perheiden tilanteeseen ja etsittävä keinoja lisätä uskoa valoisaan tulevaisuuteen.

Lapsuus luo pohjan koko muulle elämälle sekä kestävälle, hyvinvoivalle yhteiskunnalle. Eduskuntakaudella 2023–2027 yksi keskeisimmistä kysymyksistä tulee olemaan se, kuinka säilytämme lasten, nuorten ja perheiden uskon tulevaisuuteen. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat kasvussa, ja samanaikaisesti heillä on merkittäviä ongelmia päästä tarvitsemiensa palvelujen piiriin. Yksinäisyyden kokemus, koulu-uupumus, ahdistuneisuus ja riittämättömyyden tunne ovat yleistyneet. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin vahvistaminen vaatii päättäjiltä uskallusta tehdä konkreettisia ja pitkäjänteisiä ratkaisuja.

Elinkustannusten nopea nouseminen on haastanut perheiden taloutta. Arvioiden mukaan viimeaikainen hintojen nousu kasvattaa lapsiperheköyhyyttä noin 3 % (Kela/Itla 2022). Köyhyys asettaa lapsia eriarvoiseen asemaan, vaikuttaa pitkälle elämän kulkuun ja periytyy herkästi. Ylisukupolvisen syrjäytymisen ketjun katkaisemisen on oltava keskeinen tavoite tulevalla eduskuntakaudella, ja siihen on olemassa välineitä. Toimivan koulutuspolun turvaaminen jokaiselle lapselle on näistä tehokkaimpia.

Lapsi- ja perhejärjestöjen Anna ääni lapselle -kampanja haluaa varmistaa, että lapsen oikeudet sekä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi huomioidaan päätöksenteossa. Kampanja tarjoaa helppokäyttöistä materiaalia lasten ja nuorten tilanteesta Suomessa, lapsen oikeuksien toteutumista edistävistä työkaluista sekä hyvistä käytännöistä. Kampanjan sivustolla on avattu myös tietovisa, jonka avulla kuka tahansa voi testata omaa tietouttaan lasten, nuorten ja perheiden tilanteesta Suomessa.

Kampanjassa on mukana 44 järjestöä ja sitä koordinoi Lastensuojelun Keskusliitto. Kampanjaan voivat osallistua sekä vapaaehtoiset yksityishenkilöt että eduskuntavaaliehdokkaat. Ääni lapselle -ehdokkaaksi sitoutuneiden eduskuntavaaliehdokkaiden nimet julkaistaan Lastensuojelun Keskusliiton sivustolla.

Anna ääni lapselle -kampanjan tavoitteet eduskuntavaaleissa:

1. Jokaisen lapsen ja nuoren hyvinvointi turvataan

Lasten, nuorten ja perheiden palveluista ja hyvinvoinnista on pidettävä jatkuvasti ja aktiivisesti huolta. Työn ja perheen yhteensovittamisen on oltava kaikille mahdollista, eivätkä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat paineet ja odotukset saa olla liiallisia. Ennaltaehkäiseviä matalan kynnyksen palveluita on vahvistettava ja riittävä resursointi niin koulussa ja varhaiskasvatuksessa kuin sosiaali- ja terveyspalveluissakin on varmistettava. Jokaiselle lapselle on taattava tulevaisuutta turvaava opinpolku.

2. Lapsen oikeudet huomioidaan päätöksenteon rakenteissa

Lapsen oikeuksien toteutuminen vaatii pitkäjänteistä, vaalikaudet ylittävää sitoutumista lapset huomioivan päätöksenteon työkaluihin, kuten lapsivaikutusten arviointiin sekä lapsibudjetointiin, sekä lapsen oikeuksia vahvistaviin rakenteellisiin ratkaisuihin, kuten lapsistrategiaan sekä perhekeskustyöhön.

3. Lasten, nuorten ja perheiden uskoa tulevaisuuteen vahvistetaan

Lapsiperheiden taloudellisesta kantokyvystä on huolehdittava ja on löydettävä tehokkaita keinoja ylisukupolvisen syrjäytymisen ja lapsiperheköyhyyden vähentämiseen. Lasten ja nuorten ääntä on kuultava päätöksenteossa ja heillä on oltava mahdollisuus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Erityisesti on pidettävä huolta siitä, että haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret tulevat huomioiduiksi.

Lasten vaalipaneeli 14.2.2023

Anna ääni lapselle -kampanja järjestää ystävänpäivänä 14.2.2023 yhdessä Helsingin Sanomien Lasten uutisten kanssa Lasten vaalipaneelin, jossa lapset ja nuoret pääsevät keskustelemaan suoraan puolueiden puheenjohtajiston kanssa itselleen tärkeistä teemoista. Mukaan ovat ilmoittautuneet Li Andersson (Vas.), Sari Essayah (KD), Harry Harkimo (Liik.), Anna-Maja Henriksson (RKP), Petri Honkonen (Kesk.), Sanna Marin (SDP), Riikka Purra (PS), Maria Ohisalo (Vihr.) sekä Petteri Orpo (Kok.). Lasten vaalipaneeli striimataan Helsingin Sanomien Lasten uutisten kanavissa ja sen juontaa Kukka Andersson yhdessä lapsijuontajan kanssa.

Kampanjassa ovat mukana:
Ammatillisten perhekotien liitto, A-Klinikkasäätiö, Auta lasta, Barnavårdsföreningen, Diakonissakeskus Nuorten ohjelma, Ensi- ja turvakotien liitto, Familia ry, Folkhälsan, Hope, Icehearts, Imetyksen tuki, Kasper – Kasvatus ja perheneuvonta, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Kuurovammaisten Lasten Vanhempien Liitto, Lasten ja nuorten keskus, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Monimuotoiset perheet -verkosto, Nuorten Ystävät, Opetusalan ammattijärjestö OAJ, Parasta Lapsille, Parisuhdekeskus Kataja, Pelastakaa Lapset, Pesäpuu, Perhehoitoliitto, Pienperheyhdistys, Pinskut, Sateenkaariperheet, Seta, SOS-Lapsikylä, Stiftelsen Bensow, Suomen Lastenkulttuurikeskusten liitto, Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalot, Suomen Unicef, Suomen Vanhempainliitto, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Vammaisperheyhdistys Jaatinen, Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt, Vesaisten Keskusliitto, Väestöliitto, Yhden Vanhemman Perheiden liitto sekä Yhteiset Lapsemme.

Lisätietoja:

Eduskuntavaalit 2023

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto ry
riitta.sarkela@etkl.fi