Useat järjestöt ja muut toimijat ovat jo perinteisesti nostaneet lipun salkoon 1.10. Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Nyt liputuspäivä on saanut merkittävän lisäpanostuksen, kun sisäministeriö on aiempien vuosien suosituksen sijaan antanut liputusmääräyksen kaikille valtion virastoille ja laitoksille.

Miina Sillanpää oli ensimmäinen suomalainen naisministeri ja aikansa suuri kansalaisvaikuttaja, jonka työn jälki näkyy vielä nykyisinkin monilla yhteiskunnan osa-alueilla. Poliittisen uransa ohella Miina Sillanpäällä oli myös lukuisia vapaaehtoisia toimia ja tehtäviä, koska hän tarttui moniin yhteiskunnallisiin epäkohtiin ja erityisesti yhteiskunnan vähäosaisten aseman parantamiseen. Hän toimi aktiivisesti palvelijattarien oikeuksien ja työolojen parantamiseksi, otti kantaa työssäkäyvien naisten asemaan ja perheoloihin, perusti ensikoteja yksinhuoltajaäideille ja heidän lapsilleen sekä kiinnitti huomiota vanhusten asemaan yhteiskunnassa.

Miina Sillanpää perusti tänä vuonna 75 vuotta täyttävän Ensi- ja turvakotien liiton, jonka jäsenyhdistysten palveluista saa apua 16 000 henkilöä vuodessa.