LähiTapiola Uusimaa lahjoitti yhdessä LähiTapiola Vahinkoyhtiön kanssa Ensi- ja turvakotien liitolle 50 000 euroa vuonna 2019. Lahjoitus oli tarkoitettu Sipoon Västerskogissa sijaitsevan koulutuskeskus Sopukan kiinteistön korjauksiin ja turvallisuuden parantamiseen.

LähiTapiola toimii elämänturvayhtiönä asiakkaidensa ja heidän läheistensä turvallisuuden, terveyden ja talouden asialla. Nämä samat teemat korostuvat myös Ensi- ja turvakotien liiton toiminnassa. Liiton slogan on ”Jokainen on turvassa”.

Turvallisuus ja terveys otettiin hyvin huomioon myös suunniteltaessa niitä muutos- ja korjaustöitä, jotka Sopukassa tehtiin LähiTapiolan lahjoitusvarojen turvin. Koulutuskeskuksessa vierailee vuosittain kymmeniä lapsiperheitä, joiden turvallisuutta ja terveyttä haluttiin muutostöillä vaalia.

Koulutuskeskuksen päärakennuksen terassin turvallisuutta parannettiin lasittamalla. Aiempi putoamisriski poistui, ja samalla terassin käytettävyys parani ja käyttöaika pidentyi. Terassi on nyt myös siistimpi ja lämpimämpi, koska lasitus suojaa merenlahdelta puhaltavalta tuulelta. Lapset voivat ulkoilla myös sateella, ja myös ulkokalusteet ovat paremmassa suojassa.

Sopukan terassi lasitettiin.

Sopukan luentosaliin rakennettiin ilmanvaihtojärjestelmä. Alun perin taiteilija-ateljeeksi rakennetun tilan ilmanvaihto ei ollut riittävä. Samoin pienryhmätila Ritvan riiheen asennettiin ilmanvaihtojärjestelmä ja ilmalämpöpumppu. Nyt näissä koulutus- ja kokoustiloissa on parempi sisäilma, ja niitä käyttävät ryhmät voivat keskittyä luentoihin ja oppimiseen.

Majoitustiloissa parannettiin kylmäeristyksiä ehkäisemään vesijohtojen jäätymistä ja siitä johtuvia mahdollisia vahinkoja. Lisäksi LähiTapiolan lahjoitusrahoilla rakennettiin sisäänkäyntien yhteyteen ja portaisiin uusia kaiteita. Ne toteutettiin siten, että ne edistävät sekä aikuisten että lasten turvallisuutta ja käyttömukavuutta.

Sipoossa sijaitseva Sopukka on liiton koulutuskeskus, ja sitä hyödyntävät valtakunnallisesti kaikki liiton jäsenyhteisöt. Sopukassa järjestetään erilaisia koulutustilaisuuksia, kursseja, valmennuksia ja perheleirejä.

LähiTapiola Uusimaa on paikallinen, asiakkaidensa omistama keskinäinen vakuutusyhtiö ja osa LähiTapiola-ryhmää. Osa LähiTapiola Uusimaan tuloksesta ohjataan yleishyödyllisiin tarkoituksiin tehtäviin lahjoituksiin yhtiön toimialueella.

Lisätietoa:
Christoffer Wickholm, markkinointipäällikkö, LähiTapiola Uusimaa 040-500 6030 christoffer.wickholm(a)lahitapiola.fi