17.2.2022 8.45-11 Teams -koulutus

Sateenkaarevilla perhe- ja läheissuhteilla tarkoitetaan suhteita, joissa yksi tai useampi osapuolista kuuluu sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön: moninaisia sateenkaariperheitä, vanhemmuussuhteita, pari- ja monisuhteita sekä sateenkaari-ihmisten ja heidän vanhempiensa ja muiden läheistensä suhteita.

Tämä koulutuspäivä on tarkoitettu ainoastaan Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten eri työmuotojen  työntekijöille.  Osallistuminen on maksuton.

Koulutuspäivän sisältö:

Koulutuspäivä on luonteeltaan keskusteleva. Osallistujilla olisi hyvä olla perustuntemusta sateenkaarevien perheisiin liittyvistä käsitteistä ja vähemmistöstressistä.

• Millaisia ovat sateenkaariperheiden kriisit ja erotilanteet?
  • Miten väkivalta näyttäytyy sateenkaariperheissä?
  • Mikä rooli väkivallalla on sateenkaarinuoren elämässä?
  • Millaisia uskonnollisia ja kulttuurisia erityiskysymyksiä tilanteeseen voi liittyä?

Käsittelemme päivän aikana myös kriisejä, erotilannetta ja väkivaltaa sateenkaarevissa perhe- ja läheissuhteissa. Pohdimme myös vähemmistöstressin vaikutusta avun saamiseen. Tutkimme, miten ammattilainen voi tunnistaa ja tukea perheitä edellä mainituissa erityiskysymyksissä.

Kouluttajina toimivat sateenkaari-ihmisten Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä, perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen ja johtava asiantuntija Sanna Metsäpuu.

Tämä koulutuspäivä on kolmas osa sateenkaarevat perhe- ja läheissuhteet koulutussarjaa. Muut koulutusteemojen syventävät osuudet keväällä 2022 ovat:

15.3. klo 9-11 Sateenkaarevat lapset ja nuoret perheissä

Syventävät osiot toteutetaan kello 8.45-11. Koulutussarja toteutetaan TEAMSetäyhteydellä. Jokaiseen päivään on oma erillinen ilmoittautuminen.

Koulutussarja toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariperheet ry Perhesuhdekeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Lisätiedot:

Asiantuntija Päivi Hietanen, 0504385290, paivi.hietanen@etkl.fi

Valokuva: Jason Leung on Unsplash

Ilmoittautuminen 3.2.2022 mennessä.

Ilmoittautumisen jälkeen kouluttajat lähettävät osallistujille TEAMSkutsun ja ennakkotehtävän.

SYVENTÄVÄ OSA 2. KRIISIT JA UHKAAVAT TILANTEET SATEENKAAREVISSA PERHE- JA LÄHEISSUHTEISSA koulutus 17.2.2022

Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.