17.2.2022 8.45-11 Teams -koulutus

Sateenkaarevilla perhe- ja läheissuhteilla tarkoitetaan suhteita, joissa yksi tai useampi osapuolista kuuluu sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön: moninaisia sateenkaariperheitä, vanhemmuussuhteita, pari- ja monisuhteita sekä sateenkaari-ihmisten ja heidän vanhempiensa ja muiden läheistensä suhteita.

Tämä koulutuspäivä on tarkoitettu ainoastaan Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten eri työmuotojen  työntekijöille.  Osallistuminen on maksuton.

Koulutuspäivän sisältö:

Koulutuspäivä on luonteeltaan keskusteleva. Osallistujilla olisi hyvä olla perustuntemusta sateenkaarevien perheisiin liittyvistä käsitteistä ja vähemmistöstressistä, josta voit lukea blogista tästä.

Ilmoittautumisen jälkeen saat katsottavaksesi 30.11.2021 koulutuksen perusosan tallenteet, joissa käsitellään mm. keskeisiä käsitteitä ja perustuntemusta teemasta.

• Millaisia ovat sateenkaariperheiden kriisit ja erotilanteet?
  • Miten väkivalta näyttäytyy sateenkaariperheissä?
  • Mikä rooli väkivallalla on sateenkaarinuoren elämässä?
  • Millaisia uskonnollisia ja kulttuurisia erityiskysymyksiä tilanteeseen voi liittyä?

Käsittelemme päivän aikana myös kriisejä, erotilannetta ja väkivaltaa sateenkaarevissa perhe- ja läheissuhteissa. Pohdimme myös vähemmistöstressin vaikutusta avun saamiseen. Tutkimme, miten ammattilainen voi tunnistaa ja tukea perheitä edellä mainituissa erityiskysymyksissä.

Kouluttajina toimivat sateenkaari-ihmisten Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä, perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen ja johtava asiantuntija Sanna Metsäpuu.

Tämä koulutuspäivä on kolmas osa sateenkaarevat perhe- ja läheissuhteet koulutussarjaa. Muut koulutusteemojen syventävät osuudet keväällä 2022 ovat:

15.3. klo 9-11 Sateenkaarevat lapset ja nuoret perheissä

Syventävät osiot toteutetaan kello 8.45-11. Koulutussarja toteutetaan TEAMSetäyhteydellä. Jokaiseen päivään on oma erillinen ilmoittautuminen.

Koulutussarja toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariperheet ry Perhesuhdekeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Lisätiedot:

Asiantuntija Päivi Hietanen, 0504385290, paivi.hietanen@etkl.fi

Valokuva: Jason Leung on Unsplash

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumisen jälkeen kouluttajat lähettävät osallistujille kutsun ja ennakkotehtävän. Ilmoittautuneet saavat katsottavakseen myös koulutuksen perusosion 30.11.2021 tallenteet.

Jos haluat ilmoittautua mukaan koulutukseen, ota yhteyttä paivi.hietanen@etkl.fi