15.3.2022 8.45-11 ETÄYHTEYS (Teams)

Sateenkaarevilla perhe- ja läheissuhteilla tarkoitetaan suhteita, joissa yksi tai useampi osapuolista kuuluu sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön: moninaisia sateenkaariperheitä, vanhemmuussuhteita, pari- ja monisuhteita sekä sateenkaari-ihmisten ja heidän vanhempiensa ja muiden läheistensä suhteita.

Tämä koulutuspäivä on tarkoitettu ainoastaan  Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten eri työmuotojen  työntekijöille.  Osallistuminen on maksuton.

Koulutuspäivän sisältö:

Tässä koulutusosiossa keskitymme lapsiin ja nuoriin, jotka itse ovat sateenkaarevia eli pohtivat identiteettiään tai suuntautumistaan tai kuuluvat sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön.

• Miten he voivat perhe- ja läheissuhteissaan?
  • Mitä he toivovat läheisiltään?
  • Miten lapsuuden kasvuympäristö ja kokemukset läheisissä ihmissuhteissa omaan sateenkaarevuuteen liittyen saattavat tulla näkyväksi aikuisuuden läheisissä ihmissuhteissa?
  • Miten vähemmistöstressi vaikuttaa sateenkaarinuorten läheissuhteisiin?
  • Mitä tunteita vanhemmissa voi herätä liittyen oman lapsen sateenkaarevuuteen ja miten vähemmistöstressi vaikuttaa heihin ja muihin läheisiin?

Käsittelemme myös sateenkaarevien lasten ja nuorten perhe- ja läheissuhteita ja sitä, miten ammattilainen voi kohdata ja auttaa nuoren lisäksi myös hänen vanhempiaan ja koko perhettä.

Kouluttajina toimivat sateenkaari-ihmisten Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä, perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen ja johtava asiantuntija Sanna Metsäpuu.

Tämä koulutuspäivä on neljäs osa sateenkaarevat perhe- ja läheissuhteet koulutussarjaa. Muut koulutusteemojen syventävät osuudet keväällä 2022 ovat:

27.1. Vanhemmuus sateenkaariperheissä

17.2. Kriisit ja uhkaavat tilanteet sateenkaarevissa perhe- ja läheissuhteissa

Syventävät osiot toteutetaan kello 8.45-11. Koulutussarja toteutetaan TEAMSetäyhteydellä. Jokaiseen päivään on oma erillinen ilmoittautuminen.

Koulutussarja toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariperheet ry Perhesuhdekeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Lisätiedot:

Asiantuntija Päivi Hietanen, 0504385290, paivi.hietanen@etkl.fi