15.3.2022 8.45-11 Teams -koulutus

Sateenkaarevilla perhe- ja läheissuhteilla tarkoitetaan suhteita, joissa yksi tai useampi osapuolista kuuluu sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön: moninaisia sateenkaariperheitä, vanhemmuussuhteita, pari- ja monisuhteita sekä sateenkaari-ihmisten ja heidän vanhempiensa ja muiden läheistensä suhteita.

Tämä koulutuspäivä on tarkoitettu ainoastaan  Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten eri työmuotojen  työntekijöille.  Osallistuminen on maksuton.

Koulutuspäivän sisältö:

Koulutuspäivä on luonteeltaan keskusteleva. Osallistujilla olisi hyvä olla perustuntemusta sateenkaarevien perheisiin liittyvistä käsitteistä ja vähemmistöstressistä.

Tässä koulutusosiossa keskitymme lapsiin ja nuoriin, jotka itse ovat sateenkaarevia eli pohtivat identiteettiään tai suuntautumistaan tai kuuluvat sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön.

• Miten he voivat perhe- ja läheissuhteissaan?
  • Mitä he toivovat läheisiltään?
  • Miten lapsuuden kasvuympäristö ja kokemukset läheisissä ihmissuhteissa omaan sateenkaarevuuteen liittyen saattavat tulla näkyväksi aikuisuuden läheisissä ihmissuhteissa?
  • Miten vähemmistöstressi vaikuttaa sateenkaarinuorten läheissuhteisiin?
  • Mitä tunteita vanhemmissa voi herätä liittyen oman lapsen sateenkaarevuuteen ja miten vähemmistöstressi vaikuttaa heihin ja muihin läheisiin?

Käsittelemme myös sateenkaarevien lasten ja nuorten perhe- ja läheissuhteita ja sitä, miten ammattilainen voi kohdata ja auttaa nuoren lisäksi myös hänen vanhempiaan ja koko perhettä.

Kouluttajina toimivat Sateenkaari-ihmisten Perhesuhdekeskuksen perhetyöntekijä, perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen ja johtava asiantuntija Sanna Metsäpuu.

Tämä koulutuspäivä on neljäs osa sateenkaarevat perhe- ja läheissuhteet koulutussarjaa. Muut koulutusteemojen syventävät osuudet keväällä 2022 ovat:

27.1. klo 9-11  Vanhemmuus sateenkaariperheissä

17.2. klo 9-11 Kriisit ja uhkaavat tilanteet sateenkaarevissa perhe- ja läheissuhteissa

Syventävät osiot toteutetaan kello 8.45-11. Koulutussarja toteutetaan TEAMSetäyhteydellä. Jokaiseen päivään on oma erillinen ilmoittautuminen.

Koulutussarja toteutetaan yhteistyössä Sateenkaariperheet ry Perhesuhdekeskuksen ja Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Lisätiedot:

Asiantuntija Päivi Hietanen, 0504385290, paivi.hietanen@etkl.fi

Valokuva: Jason Leung on Unsplash

Ilmoittautuminen 1.3.2022 mennessä.

Ilmoittautumisen jälkeen kouluttajat lähettävät osallistujille TEAMSkutsun ja ennakkotehtävän.

SYVENTÄVÄ OSA 3. SATEENKAAREVAT LAPSET JA NUORET PERHEISSÄ koulutus 15.3.2022

Lisätietoa tietosuojasta verkkosivuiltamme.