16.11.2022 9:00-16:00 Paasitorni, Helsinki, tai etäyhteydellä

Vieraannuttaminen on ilmiönä kiistanalainen ja jännitteinen, mutta käytännössä se koskettaa lukuisia lapsia ja vanhempia, jotka jäävät vaille tarvitsemaansa apua, jos ammattilaisilla ei ole riittävää osaamista vieraannuttamisen tunnistamiseen, arviointiin ja perheiden tukemiseen.

Seminaarin puheenvuorot sisältävät tutkimus- ja kokemustietoa sekä Turvassa-hankkeessa ja muissa maissa kehitettyjä työtapoja, joilla vieraannuttamista voidaan tunnistaa ja sitä kohdanneita lapsia ja vanhempia auttaa. Seminaarin tavoitteena on edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja tarjota uusia näkökulmia ilmiön ympärillä käytävään keskusteluun.

Kenelle: Sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja oikeussalan ammattilaisille, jotka työskentelevät eroauttamisen parissa sekä em. alojen tutkijoille ja opiskelijoille. Myös eronneet vanhemmat ovat tervetulleita.

Seminaarin on maksuton ja se toteutetaan hybridinä. Paasitorniin otetaan 100 osallistujaa ja muut voivat osallistua etäyhteydellä. Valitse ilmoittautumisen yhteydessä osallistumisesi tapa. Löydät ilmoittautumislomakkeen sivun alareunasta.

Huom! Seminaarista ei tehdä tallennetta. Ohjelmamuutokset mahdollisia.

TOIVOMME PALAUTETTA! Voit vastata palautekyselyyn täällä ->

Ohjelma

Seminaaripäivän juontaa kehittämispäällikkö Jussi Pulli, Ensi- ja turvakotien liitto

8:30 Kahvitarjoilu Paasitornissa

8:45 Etäyhteydellä olevia pyydetään liittymään linjoille

9:00 Seminaarin avaussanat
Jussi Pulli, kehittämispäällikkö, Ensi- ja turvakotien liitto

9:10 Ammattilaisille suunnatun kyselyn tulosten julkaisu
Susanna Rautio, YTT, asiantuntija, Ensi- ja turvakotien liitto

9:20 Vieraannuttamisen tunnistaminen, arviointi ja puuttuminen
Johanna Vaitomaa, VTM, Projektipäällikkö, Turvassa-hanke, Ensi- ja turvakotien liitto

9:45 Millaista apua torjutut vanhemmat tarvitsevat ja miten vanhempien kanssa on työskennelty Turvassa-hankkeessa
Vertaisohjaajat Markus ja Susan
Johanna Jokiniemi, Hanketyöntekijä, Turvassa-hanke, Turun ensi- ja turvakoti ry

10:30 Tauko

10:45 Lasten ja nuorten kokemukset ja auttamisen mahdollisuudet
Emmi Heikkinen, YTM, Hanketyöntekijä, Turvassa-hanke, VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry

11:15 Vieraannutetun lapsen ajatusmaailman ymmärtäminen ja torjutun vanhemman toimintatavat
Uliana Feldserov, kokemusasiantuntija, opettaja (KM), ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, Sensus Klinikka

11:45 Lounastauko (omakustanteinen)

12:45 Tutkimuskatsaus psykososiaalisiin ja hoidollisiin interventioihin
Ilona Luoma, Lastenpsykiatrian professori, KYS / Keski- ja Itä-Suomen OT-keskus

13:15 A structural approach to differentiation and treatment of psychological abuse
Karen Woodall, Psychotherapist, Family Separation Clinic & Regents University London, UK (englanninkielinen video)

13:45 Kommenttipuheenvuoro
Taina Laajasalo, PsT, Johtava asiantuntija, Barnahus-hanke, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

14:15 Kahvitauko

14:45 Vanhempien kertomusten välissä – vieraannuttaminen vanhempien vaikeita tapaamisoikeusriitoja koskevissa kertomuksissa
Marjaana Sorokin, YTM, tohtorikoulutettava Helsingin yliopisto, Hallintojohtaja, Somero

15:15 Yhteistä keskustelua ja palaute päivästä

Toivomme palautettasi seminaarista! Vastaamalla lyhyeen kyselyyn voit antaa palautteesi:

TOIVOMME PALAUTETTA! Voit vastata palautekyselyyn täällä ->

15:40-15:45 Päätössanat

Seminaari on maksuton, mutta halutessasi voit tukea Ero lapsiperheessä -työtämme vapaamuotoisella lahjoituksella verkkopankissa tai MobilePaylla numeroon 82195. Kiitos!

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen on päättynyt 31.10.22. Etäyhteydellä osallistuvat saavat osallistumislinkin noin 2 pv ennen seminaaria.

Ohjelmatiedot: Johanna Vaitomaa, projektipäällikkö, Turvassa-hanke
johanna.vaitomaa@etkl.fi

Ilmoittautumisten hallinta: Riitta Savolainen, riitta.savolainen@etkl.fi

Tutustu blogeihin