– Oli tärkeä hetki, kun vanhemmat ensimmäisen kerran hakivat Auraa meiltä ja vain sanoivat kiitos. Pienikin maksu olisi heti muuttanut hoitamisen luonnetta, sanoo Marjukka Metsola.

Vapaaehtoisilla on rajat, mutta myös vapaus toimia, kun taustalla ovat yhdistys ja sen työntekijöiden ammattitaito.

– Voin olla mummona oma itseni, sanoo Aura-tytön varamummo Marjukka Metsola.

Marjukan toiminta Auran (1 v. 9 kk) mummona on hänen omasta halustaan ja perheen tarpeesta lähtenyt kokeilu, joka alkoi heidän tapaamisestaan yhdistyksen toiminnassa. Auran omat isovanhemmat ja vanhempien sisarukset asuvat kaukana, samoin Marjukan lapsenlapsi. Auran äiti Outi Rantala ja isä Jarmo Rinkinen toivoivat kahdenkeskistä aikaa itselleen ja lapselleen itsensä lisäksi muitakin tärkeitä aikuisia.

Nyt Aura Rinkisellä on viikon ikäinen pikkuveli. Marjukka-mummon huomio on entistäkin tärkeämpää, kun äidin ja isän aika pitää jakaa.

Vapaaehtoiset toimivat perheiden tukena mm. lastenhoitajina, doulina, arjen apuna, mieskavereina, erovertaisina sekä järjestävät tapahtumia. Vapaaehtoinen voi olla itse vaikean elämäntilanteen läpi  käynyt tai muuten auttamisesta kiinnostunut.

Yhdistyksissämme toimii 1600 vapaaehtoista. Tule vapaaehtoiseksi!

– Saimme Marjukka-mummon mukana sen, mitä toivoimme ja paljon enemmän!

Lapin ensi- ja turvakotiyhdistys tarjoaa vapaaehtoisilleen tehtäviä, jotka tuovat sisältöä sekä auttajan että autettavan elämään. Auttajat jaksavat hyvin, kun yhdistyksen ammattitaito antaa toiminnalle rajat.

Julkaistu Enskassa 1/2013. Teksti: Essi Lehtinen, kuvat: Kaisa Sirén