Tilkkuyhdistys Finn Quilt ry lahjoittaa Ensi- ja turvakotien liitosta apua hakeville vauvaperheille 68 upeaa tilkkupeittoa, joiden aiheena on ”Kosketus”. Peitot ovat viime vuoden valtakunnallisen tilkkutyökilpailun
sekä yhdistyksen järjestämän haastekilpailun satoa.

Lahjoitus tapahtui yhdistyksen vuosittaisessa Tilkkupäivät tapahtumassa Nilsiän Tahkolla. Kilpailutyönä toteutettiin 100×75 cm kokoinen vauvanpeitto, jossa oli jollain tavalla käytetty kaarevia muotoja.  Halutessaan osallistujat saivat lahjoittaa kilpailutyönsä edelleen Ensi- ja turvakotien liitolle. Lahjoitettavia peittoja kertyi kilpailutöistä 14 kpl. Lisäksi jäsenistölle annettiin ompeluhaaste tehdä samoilla mitoilla peitto ja tuoda se mukanaan TilkkuTahkolla lahjoitettavaksi.

Ensi- ja turvakotien liitto on valtakunnallinen lapsi- ja perhejärjestö, joka auttaa vaikeissa ja turvattomissa oloissa eläviä lapsia ja perheitä sekä tekee perheväkivaltaa ehkäisevää työtä. 30 jäsenyhdistystä toimivat ympäri Suomea.

– ”Kosketus” on hieno teema ja tilkkupeitot ovat todella upeita. Lahjotus tulee tuottamaan iloa ja antamaan voimaa apua tarvitseville vauvaperheille, iloitsee Ensi- ja turvakotien liiton viestintäpäällikkö Mikko Savelainen.
Liiton jäsenyhdistyksissä ympäri Suomea tehdään monipuolista odottajia ja vauvaperheitä tukevaa työtä.  Lahjoitettavat peitot tulevat ilahduttamaa ensikodeista apua saavia vauvaperheitä.

Perheiden vanhemmuuden ongelmiin ja elämänhallintaan ympärivuorokautista tukea tarjoavissa ensikodeissa näkyy perheiden tilanteiden vaikeutuminen ja tarpeeseen nähden liian myöhään palveluun pääseminen.

Suuntaus on ollut se, että perheet saavat kunnilta maksusitoumuksen vasta siinä vaiheessa, kun ongelmat ovat kestäneet jo pitkään ja vaihtoehtoina on huostaanotto tai kuntoutus. On tärkeää, että perheet saavat apua mahdollisimman varhain, jolloin perheille voi riittää matalan kynnyksen palvelut tai avopalvelut.

Tilkkuyhdistys Finn Quilt ry on valtakunnallinen, suomalaisten tilkkutyön harrastajien yhdistys. Se on perustettu vuonna 1990 ja jäseniä on tällä hetkellä noin 1550. Yhdistyksen jäseniksi ovat tervetulleita kaikki tilkkuharrastuksen aloittelijoista tekstiilityön ammattilaisiin. Tilkkulehti -niminen jäsenlehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Jäsenet toimivat usein paikallisissa ryhmissä eli killoissa, joita on noin 80. Yhdistyksen jäsenenä voi olla myös kuulumatta mihinkään kiltaan. Monet tilkkukillat tekevät myös hyväntekeväisyyttä. Synnytysosastoille on lahjoitettu paljon ns. nuppupeittoja, jotka vauvat saavat mukaan kotiinsa. Vanhusten palvelutaloille on tehty iloisia seinävaatteita ja vanhuksille polvipeittoja sekä päiväkoteihin lapsille istuma-alustoja ym. Monet yhdistyksen jäsenet osallistuivat myös peittoprojektiin, jossa kerättiin ympäri Eurooppaa – lopulta ympäri maailmaa – sinikeltaisia tilkkublokkeja. Näistä koottiin Saksassa tilkkupeittoja lahjoitettavaksi Ukrainan pakolaisille.

Kuvassa vauvanpeittoja luovuttavat Tilkkuyhdistys Finn Quilt ry:n Pirjo Miilunpohja sekä Tarja Kanerva. Kuva: Nina-Carita/Viestikettu