Lähisuhdeväkivaltaa kokeneille suunnatut Nollalinja-puhelinpalvelu ja turvakodit palvelevat ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Myös vuodenvaihteen juhlapyhinä on mahdollisuus saada apua ja turvaa.

Lähisuhde- ja perheväkivallasta puhutaan, kun henkilö on väkivaltainen nykyistä tai entistä kumppaniaan, lastaan, vanhempaansa, lähisukulaistaan tai muuta läheistään kohtaan.

Lähisuhdeväkivalta voi olla fyysistä, henkistä, seksuaalista tai taloudellista. Väkivaltaa on myös uhkaaminen ja painostaminen.

”Nollalinja ja turvakodit ovat matalan kynnyksen palveluja kaikille, jotka kohtaavat väkivaltaa. Yhteyttä voi ottaa kaikenlaisissa tilanteissa, olipa väkivalta itselle uusi asia tai jatkunut jo pitkään. Väkivallasta on monenlaisia seurauksia, esimerkiksi pelkoa, epävarmuutta, turvattomuutta, ahdistumista, unettomuutta, kipua, mustelmia, erilaisia vammoja. Jokaisella on oikeus turvalliseen, pelottomaan, ilman uhkaa olevaan ja väkivallattomaan elämään,” sanoo erikoistutkija Johanna Hietamäki THL:stä.

Ensimmäinen askel lähisuhdeväkivallan kierteestä vapautumiseen on puhuminen ja avun hakeminen.

Turvakoti suojaa lähisuhdeväkivallalta

Turvakodissa väkivaltaa tai sen uhkaa kokenut saa suojan, kun kotiin jääminen pelottaa tai on vaarallista. Henkilökunta on koulutettu kohtaamaan lähisuhdeväkivaltaa kokeneita.

Väkivallan kohteeksi joutuminen ja sen todistaminen on usein traumatisoivaa aikuisille ja lapsille. Turvakoti tarjoaa mahdollisuuden purkaa kokemuksia ja tunteita turvallisessa ympäristössä. Turvakodissa saa myös neuvontaa oikeudellisiin kysymyksiin ja käytännön asioiden järjestämiseen.

Turvakotiverkoston turvakodeissa on vapaita paikkoja vuoden jokaisena päivänä. Turvakotiin voi hakeutua oma-aloitteisesti, ja sinne kannattaa aluksi soittaa, jotta voi varmistua siitä, että tilaa on.

Kaikkien Suomen turvakotien yhteystiedot löytyvät osoitteesta: www.nollalinja.fi/turvakoti.

Apua saa myös verkossa toimivasta Ensi- ja turvakotien liiton Nettiturvakodista, jossa toimii nimetön chat-palvelu. Chatissä voi keskustella väkivaltatyön ammattilaisten kanssa omasta tai läheisten tilanteesta. Chat on auki joulun ja uudenvuoden välipäivinä, 27.–28.12. ja 2.–4.1. klo 14–16.
nettiturvakoti.fi

Ammattilaiset auttavat Nollalinjalla

Nollalinjalla vastaavat ammattilaiset, jotka tuntevat parisuhdeväkivaltaan ja kaikenlaiseen lähisuhdeväkivaltaan liittyvät asiat hyvin sekä osaavat kuunnella, tukea ja auttaa. Jos oma tai läheisen tilanne mietityttää, voi soittaa ja jutella.

Nollalinjaan voi soittaa maksutta ja nimettömänä. Puhelinpalvelu on auki läpi juhlapyhien.

Nollalinja 080 005 005
www.nollalinja.fi

Nollalinja ja turvakotipalvelut ovat valtion kustantamia; THL vastaa palvelujen järjestämisestä ja kehittämisestä sekä ohjaa palvelujen tuottajia.

Johanna Hietamäki
erikoistutkija, Nollalinja, THL