Ensi- ja turvakotien liiton väkivaltatyönavopalveluissa autetaan väkivallan kaikkia osapuolia kohti väkivallatonta ja turvallista elämää.  Väkivaltaa käyttäneen kanssa väkivallan tunnistaminen ja sen vaikutus kumppaniin ja mahdollisiin lapsiin ovat lähtökohtina löytää keinoja säädellä omia tunteitaan ja ottaa vastuuta omasta toiminnastaan.

Väkivallan käyttäminen on väärin, onpa väkivalta millaista tahansa. Usein väkivallan tekijä pystyy rauhallisessa tilanteessa hyvinkin tarkkaan erittelemään sitä, millainen vanhempi tai kumppani haluaisi olla, väkivalta ei yleensä kuulu näihin tavoitteisiin. On kuitenkin tilanteita, joissa väkivallan tekijä ei tunnista oman toimintansa vaikutusta muihin. Väkivallan käyttäminen aiheuttaa häpeää. On tavallista kiistää väkivallan käyttäminen, vaikka perhe olisi hakeutunut turvakotiin. Oman lapsuudenperheen mallit käsitellä tunteita ovat saattaneet tekijällä olla väkivaltaisia tai tunteiden näyttämiselle ei ole ollut tilaa, tai vihaisuudesta tai surullisuudesta on rangaistu. Siksi väkivallan tunnistaminen on tärkeä osa muutosta ja tähän avopalveluista saa myös tekijä apua.

Asiakastyöstä tuttuja esimerkkejä ovat, että riidat kasvatuksesta, rahasta ja kotitöistä toistuvat ja niissä sävy muuttuu vähitellen tavallisesta kinastelusta uhkaavaksi ja pelottavaksi.  Tavallisesta riitelystä matka tönimiseen, läpsimiseen ja repimiseen ja toisen pakottamiseen on hyvin lyhyt.  Tässä kohden on hyvä hakea apua.  Mitä matalammalla kynnyksellä apua hakee, sitä nopeammin muutos voi alkaa.

Jos voimavarat ovat lapsiperheessä muutenkin vähissä, niin turvalliselle keskustelulle on vaikea löytää aikaa ja tilaa. Avopalveluissa ammattilaisen kanssa voi saada etäisyyttä tilanteeseen ja voi rauhassa miettiä vaihtoehtoisia tapoja toimia. Oman toiminnan muutos on mahdollista motivoituneena ja riittävällä sitoutumisella, työtä ei kukaan asiakkaan puolesta tee. Yksin ei kuitenkaan tarvitse olla asian kanssa. Avopalveluiden kokeneet ammattilaiset auttavat muutoksessa. Joillain paikkakunnilla on mahdollista myös saada ryhmämuotoista tukea, joka on usein erittäin vaikuttavaa muutosta tavoiteltaessa.

Pelko vie voimia ja kapeuttaa elämää. Turvallisessa ilmapiirissä on taas mahdollista olla levollinen ja olla lähellä, jakaa arkea.

Lisää palveluista täältä:

www.nettiturvakoti.fi