Ensi- ja turvakotien liitto on 30 jäsentahon yhteenliittymä. Autoimme vuonna 2018 yhteensä 12 865 eri syistä haavoittavassa elämäntilanteessa elävää ihmistä. Tilanteet ja yksilölliset elämäntarinat ovat usein rankkoja. Kyseessä voi olla vauvaperheen arjesta selviytyminen, joka vauvan tuottaman suuren ilon lisäksi voi pistää aikuisen voimavarat vauvan univaikeuksien tai yksinäisyyden vuoksi äärimmilleen. Läheiset ihmissuhteet ja koti eivät ole kaikille turvan ja rauhan paikkoja. Liian moni elää lähisuhdeväkivallan keskellä. Väkivalta vaurioittaa sen kohteeksi joutuneita aikuisia ja sitä todistamaan joutuneita lapsia. Tekijäkin tarvitsee apua. Erot ovat yleisiä ja aina ne eivät suju sovinnollisesti. Yhdistyksemme osaavat auttaa näissä tilanteissa. Myös sinua tarvitaan!

Jäsenkampanjamme, ”Sinä voit muuttaa tarinaa”, alkaa nyt.  Oletko valmis tulemaan mukaan? Oletko valmis tekemään hyvää ja maailmasta paremman paikan? Sen voit tehdä monella erilaisella tavalla ja valita juuri sinulle itsellesi sopivan tavan. Voit myös pistää hyvän kiertämään, haastaa tuttujasi ja yrityksiä mukaan!

Jäsenyydellä otat kantaa myös yhteiskunnallisesti. Yhdessä olemme enemmän!

Voit muuttaa tarinaa liittymällä sinua lähimmän yhdistyksen jäseneksi. Tiedot yhdistyksistämme löydät www.ensijaturvakotiliitto.fi/jäsenyhdistykset. Jäsenyydellä tuet yhdistyksen toimintaa, pääset vaikuttamaan ja autat lapsia ja perheitä vaikeissa elämäntilanteissa. Jäsenyydellä otat kantaa myös yhteiskunnallisesti. Yhdessä olemme enemmän!

Tarvitsemme myös niitä ihmisiä, jotka vievät viestiämme. Pienikin teko auttaa meitä. Käy tykkäämässä sinua lähimmän jäsenyhdistyksen sivusta Facebookissa ja jaa tietoa palveluista somessa. Niin olet mukana madaltamassa avun hakemisen kynnystä. Se on edelleen liian korkea. Moni sinnittelee voimiensa äärirajoilla, kun avun hakeminen pelottaa, jopa hävettää. Me jokainen tarvitsemme joskus apua ja sen hakeminen on viisasta!

Jos haluat antaa aikaasi, tule yhdistyksen vapaaehtoiseksi. Nyt vapaaehtoistoimijoita on mukana meillä noin 1900 ja vertais- ja muita ryhmiä yli 390. Paljon uusia vapaaehtoisia mahtuu mukaan- tervetuloa! Vapaaehtoisena voit tuoda iloa arkeen, antaa pienen lepohetken vanhemmalle, toimia vertaisena erilaisissa tilanteissa tai sitoutua tukihenkilöksi lapselle tai aikuiselle. Voit myös järjestää toimintapäivän yhdistykselle, toimia somelähettiläänä ja paljon muuta. Voit valita itsellesi sopivan tavan toimia tai luoda ihan uutta toimintaa.  Näillä yksittäisillä, kenties pieniltäkin tuntuvilla teoilla, on valtava inhimillinen ja myös taloudellinenkin merkitys. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä vapaaehtoisten panos vastaa varovasti arvioiden 21 000 henkilötyövuotta.

Jos olet päättäjä, tarinan muuttaminen koskee mitä suuremmassa määrin myös sinua! Päätöksentekijänä ja vaikuttajana voit päätöksilläsi mahdollistaa järjestöjen toiminnan ja apua tarvitsevalle uuden alun. Elämä voi hyvinkin vaikeassa ja toivottoman tuntuisessa tilanteessa saada uuden, kantavan suunnan.  Tiedämme sen tutkimuksista ja kokemuksistamme auttamistyössä. Se edellyttää, että apua on oikeaan aikaan tarjolla, joku kulkee rinnalla ja apua saa niin kauan, kunnes omat voimat kantavat. Sille sinä voin olla päättäjänä luomassa edellytyksiä.

Oletko kenties kansanedustaja? Lapsiperheköyhyys koskee 150 000 lasta. Se on liikaa. Sinä voit pitää huolta siitä, että rahat eivät valtion budjetissa lopu juuri silloin, kun tarvitaan investointi lasten tarpeisiin ja köyhimpien toimeentuloon.

On mahdollista myös avata kukkaroa ja lahjoittaa. Lahjoittamalla pystyt auttamaan lapsia ja perheitä konkreettisesti. Vinkkaa omalla työpaikallasi meitä ja yhdistyksiä lahjoituskohteeksi, järjestä tempaus kaveriporukalla tai auta itse pienellä summalla. Pienistä välittämisen puroista kasvaa edellytyksiä ja voimavaroja auttamistyöllemme!

Kiitos että välität ja ryhdyt kanssamme muuttamaan tarinaa!

Kirjoittaja: Riitta Särkelä

Riitta Särkelä toimii Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteerinä.