Vastasyntyneen vanhemmilla on paljon valintoja edessään. Tarjotaanko vauvalle tuttia, nukutetaanko omaan sänkyyn vai perhepetiin, täysimetetäänkö vai pulloruokitaanko, käytetäänkö kesto- vai kertakäyttövaippoja, kannetaanko kantoliinassa vai työnnetäänkö vaunuissa. Isommat päätökset koskevat terveyttä, rokotetaanko vauva vai ei.

Vauva-aikaan liittyy täyttymyksen ja onnen toiveita sekä samalla avuttomuutta ja neuvottomuutta. Tietoa on paljon tarjolla, mutta valinnat täytyy tehdä itse eikä ole olemassa käsikirjaa, mikä takaisi valintojen oikeellisuuden. Vertaistukea on varsinkin netistä helposti saatavilla, mutta joskus se voi myös lisätä paineita. Jokainen äiti ja isä haluavat parasta lapselleen.

Jos oma arki ja vauva-aikaan liittyvät odotukset eivät kohtaa, voi syntyä ahdistusta ja riittämättömyyden tunteita. Eihän tämän tällaista pitänyt olla! Silloin on hyvä olla armollinen itselleen ja keskittyä olennaiseen. Mitä vauvani tarvitsee voidakseen hyvin? Mistä vauva ei voi tinkiä? Mitä minä tarvitsen voidakseni hyvin? Mistä en voi itse tinkiä?

Vauva tarvitsee säännöllisesti ravintoa, kuivat vaipat sekä unta ja seurustelua. Näiden lisäksi vauva tarvitsee paljon vanhemman läheisyyttä, kosketusta ja yhdessäoloa. Kaikesta muusta voi tinkiä!

Jos olet oppinut olemaan vaativa itsellesi ja tavoittelemaan täydellisyyttä, niin vauva-aika tarjoaa loistavat puitteet harjoitella armollisuutta ja lempeyttä itseä kohtaan. Vanhemmuutta on mahdoton hoitaa täydellisesti, onneksi niin! Täydellisyys kuihduttaa elämästä ilon ja oppimisen kokemukset.

Uskaltaudu elämään juuri teidän perheen näköistä vauva-aikaa. Herätkää iltapäivällä, jos yöt menevät myöhäiseksi vauvaa kantaessa. Jätä vauvamuskarit ja -uinnit väliin, jos uudet tilanteet tuovat enemmän stressiä kuin iloa. Siedäty kodin sotkuisuudelle ja laske rimaa alemmas itseäsi tai parisuhdettasi kohtaan asetetuille vaatimuksille. Mieti mikä on välttämätöntä ja keskity tekemään se.  Monesti täysin toissijaiset asiat aiheuttavat suurimmat paineet.

Uskaltaudu myös hakemaan apua, jos et jaksa. Toisinaan toisten vanhempien neuvot ja tuki riittävät, mutta joskus on hyvä hakea ammattilaisen apua, varsinkin silloin, kun elämässä on paljon kuormittavia asioita. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset eri puolella Suomea tarjoavat monenlaisia palveluja vauvaperheille. Baby blues toiminnasta saa apua, kun vauva ei nuku ja Päiväryhmissä luodaan toimiva arki yhdessä muiden vanhempien kanssa. Ensikotiin voi mennä silloin, kun tarvitsee apua ympäri vuorikauden. Itkuisen vauvan rauhoittamiseen löytyy helpotusta vauvaperhe.fi -sivuilta ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen aima.fi -sivulta.

Sinä ja vauvasi olette avun arvoisia.

Kuva: Tiuku Pennola

Kirjoittaja: Tanja Henttonen

Tanja Henttonen toimii Ensi- ja turvakotien liitossa erityisasiantuntijana Vaativan vauvatyön tiimissä.