Kuten kaikille muillekin, tuo kesäaika vauvaperheisiin keveyttä. Aina kesä ei kuitenkaan ole sitä: vauvavanhemmuus voi tällöinkin tuntua rasittavalta tai syli liian täydeltä. Kesään liittyy paineita siksikin, että juuri nyt kuuluisi nauttia ja tehdä yhdessä asioita. Arjen pyöritys ja vauvan kanssa reissaaminen ei myöskään ole ihan sama asia kuin silloin kun porukkaan kuuluu vain aikuisia ja isompia lapsia. Omaa oloa ei juurikaan helpota vanhemman sukupolven toteamus: ”Voi, tuo vaihe menee niin nopeasti ohi. Nauti nyt kun se vielä on mahdollista, tulet vielä kaipaamaan tuota aikaa!” ”No en todellakaan!” saattaa uupunut vanhempi vastata, tai ainakin ajatella.

Ja kuitenkin, vauva-aika on ainutlaatuinen ja ohimenevä vaihe, jota vanhempi kaikesta huolimatta jälkikäteen miettii haikeudella: ”Kuinka suloinen nyytti sinä olitkaan!” Muistamme, miltä vauvan lämmin pää ja untuvaiset hiukset tuntuivat poskeamme vasten, pehmeän ihon ja vauvan tuoksun. Vauvaperheen arkea eläessämme nämä hetket voivat sujahtaa ohi huomaamatta. Kun pysähdymme huomaamaan ne, jaksamme paremmin ja kärsivällisemmin myös vaikeampina päivinä.  Pieniä yhteisiä hetkiä kannattaa pyrkiä järjestämään myös perheen aikuisten kesken, joko vauvan nukkuessa tai niin, että joku huolehtii vauvasta muutamankin tunnin ajan.

Mihin kiinnitämme huomion keskellä vauva-aikaa? Väsymykseen, oman ajan puutteeseen, siivoamattomaan keittiöön tai siihen mitä kumppani taas kerran sanoi tai jätti tekemättä?  Niiden sijaan voimme painaa mieleemme läheisen ja lämpimän iltahetken, jokeltelevan vauvan vaippaa vaihdettaessa tai yhteisen leikin, josta niin vauva kuin vanhempi nauttii.

Pienet asiat ovat tärkeitä: katsekontakti, levollinen sylihetki, yhteinen ilo ja nauru. Myös rauhallinen kävely kesäisessä luonnossa vauvan nukkuessa vaunuissa tai tutkiessa rintarepusta maailmaa voivat olla niitä asioita, joista saada voimavaroja ja jaksamista. Se voi mahdollistaa myös yhteisen jutteluhetken oman kumppanin kanssa. Arjen helmihetkiä tapahtuu joka päivä, mutta aina emme huomaa niitä.

Lämpimät päivät ja illat houkuttavat ulos. Vauva ei kaipaa isoja kokemuksia tai kalliita lomamatkoja, vaan nauttii yhteisestä ajasta pihanurmella, parvekkeella tai lähirannalla. Eniten hän nauttii siitä, että vanhemmat voivat hyvin, että hänen katseeseensa vastaa rentoutunut äiti tai isä lämpö silmissään, että hän pääsee syliin ja saa suukon poskelleen. Eikä vauvalta ole suinkaan pois se, että muistamme silloin tällöin suukotella myös muita itsellemme rakkaita.

Iloitaan yhteisistä kesäpäivistä ja yhdessäolosta!

Kuva: Tiuku Pennola

Katso vinkit vauvan  uneen ja itkuisen vauvan rahoitteluun: www.vauvaitkee.fi

Kirjoittaja: Hanna Sellergren

Hanna Sellergren toimii Ensi- ja turvakotien liitossa Lapsilähtöisen päihdetyön ja Vaativan vauvatyön kehittämispäällikkönä.