Kansainvälinen FASD-päivä muistuttaa raittiudesta raskausaikana. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisellä kampanjalla lisätään tietoisuutta siitä, että alkoholinkäytölle ei ole raskausaikana turvarajaa. Alkoholinmyynti aloitetaan 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

FASD-päivän 9.9. kampanjan tavoitteena on lisätä raskautta suunnittelevien ja odottavien äitien tietoisuutta siitä, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen. Alko on ollut jo vuodesta 2015 lähtien mukana lisäämässä FASD-tietoisuutta ja avannut ovensa FASD-päivänä 9.9. yhdeksän minuuttia normaalia aukeamisaikaa myöhemmin.

Alkojen lisäksi myös Kehitysvammaliitto, R-kioskit, S-ryhmän myymälät ja uutena yhteistyökumppanina Ensi- ja turvakotien liitto ovat mukana kampanjoimassa raittiin raskauden puolesta. Alkoholinmyynti aloitetaan R-kioskeissa ja S-ryhmän myymälöissä 9 minuuttia tavallista myöhemmin ja herätellään näin tärkeän teeman äärelle. Kampanjan viesti näkyy Alkon 373 myymälän lisäksi noin 450 R-kioskissa ja reilussa 1 000 S-ryhmän myymälässä.

”Yksikin FASD-lapsi on liikaa. Suomessa syntyy joka vuosi 600–3 000 lasta, jolla on jonkinasteinen alkoholin aiheuttama vaurio. Haluamme lisätä yleistä tietoisuutta raskaudenaikaisen alkoholinkäytön haitoista. Olemme iloksemme saaneet mukaan kampanjaan muita kaupanalan toimijoita. Kannamme yhteistä huolta lasten terveydestä”, kertoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on yksi merkittävimmistä kehitysvammaisuuden aiheuttajista länsimaissa. Alkoholin aiheuttama haitta olisi täysin estettävissä. Siihen riittää odottavan äidin täysraittius raskausaikana.

”Raskaudenaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy monia virheellisiä käsityksiä. Näistä yksi on se, että alkoholia voisi nauttia turvallisesti jossain raskauden vaiheissa. Alkoholi on kuitenkin haitallista kaikissa raskauden vaiheissa ja pienikin määrä voi aiheuttaa haittoja. Alkoholinkäyttöä tulisi pohtia aina myös läheisten näkökulmasta, ei vain omista lähtökohdista”, Marja Aho sanoo.

”Ensi- ja turvakotien liiton valtakunnallinen Pidä kiinni® -hoitojärjestelmä auttaa päihteitä käyttäviä raskaana olevia ja vauvaperheitä. Alkoholinkäytön vaikutuksista on tärkeää puhua kaikille odottaville vanhemmille, koska raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle ei ole turvarajaa”, kertoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä.

Pidä kiinni -hoitojärjestelmän avopalveluyksiköiden työntekijöitä näkyy 9.9. aamuna Alkon edessä Helsingissä, Lahdessa, Kouvolassa, Turussa, Kokkolassa, Kuopiossa, ja Rovaniemellä jakamassa tietoa.

Mikä FASD on?

FASD (fetal alcohol spectrum disorders) tarkoittaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden laajaa kirjoa. FASD koskettaa suurta joukkoa lapsia, nuoria ja aikuisia. Alkoholin aiheuttamat vauriot näkyvät vaikeuksina oppimisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja oman käyttäytymisen säätelyssä. Suomessa syntyy joka vuosi 600–3000 lasta, joita äidin alkoholinkäyttö on vaurioittanut pysyvästi. Lue lisää Kehitysvammaliiton sivuilta.

Lue myös

Vauvaperheiden auttamiseen erikoistuneet päihdetyöntekijät auttavat matalalla kynnyksellä.

Testaa tietosi: Raskaus ja alkoholi

pääsihteeri Riitta Särkelä 050 63 663
Ensi- ja turvakotien liitto

Kampanjassa mukana