Tänään juhlitaan ihanimmista ihanimpia, vauvoja. Vauvan päivää vietetään jo seitsemättä kertaa, tänä vuonna teemalla Vauvoissa on valo.

Valtakunnallista Vauvan päivää vietetään vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina. Juhlapäivää on vietetty vuodesta 2017 alkaen. Taustalla on VauvaSuomi ry:n idea nostaa vauvojen ja vauvaperheiden asioita yhteiskunnalliseen tietoisuuteen. Päivän tavoitteena on antaa ääni vauvoille ja heidän perheilleen tuomalla esiin tarpeita ja haasteita, joita vauva-arkeen sisältyy, mutta muistuttamalla myös ilosta, jonka vauvat tuovat mukanaan. VauvaSuomi ry valitsee vuosittain teeman, jonka pohjalta eri toimijat toteuttavat paikallista ohjelmaa ympäri Suomea. Tämän vuoden teemana on vauvoissa on valo.

Vauvan päivää vietetään yhteistyössä yritysten, hyvinvointialueiden toimijoiden, järjestöjen ja yhteisöjen kanssa. Pyrkimyksenä on, että siihen osallistutaan valtakunnallisesti kullekin sopivalla tavalla niin kodeissa kuin kotien ulkopuolellakin, kuten esimerkiksi kuntien yksiköissä, yhdistyksissä, kaupoissa, työpaikoilla, neuvoloissa ja seurakunnissa.

Mekin juhlimme vauvoja

Ensi- ja turvakotien liitto on ollut alusta asti mukana Vauvan päivän suunnittelussa ja Musiikkitalon tapahtumassa. Meidät tavoittaa tänään Musiikkitalon ständiltä yhdessä Äimä ry:n ja Helsingin ensikodin kanssa. Jäsenyhteisöjemme tuottamaa vauvaperheiden ohjelmaa on tarjolla niin päälavalla kuin streamissakin. Lisäksi olemme mukana eri puolilla Suomea järjestettävissä paikallisissa Vauvan päivän tapahtumissa, kuten Mikkelissä, jossa Vauvan päivää juhlitaan kokonainen viikko.

Lämpimästi tervetuloa vauvan kanssa tai vauvoja tapaamaan Musiikkitalolle tai streamiin!

Musiikkitalossa ohjelma alkaa klo 12 ja päättyy iltapäivällä 16.30. Tarkempi ohjelma löytyy Vauvan päivä — VauvaSuomi-sivuilta.

Valtakunnallinen striimi näkyy Musiikkitalon Vimeo-kanavalta klo 13.00 alkaen. Ohjelma on täynnä vauvaperheitä kiinnostavia puheenvuoroja, tietoiskuja ja musiikkiesityksiä, joihin voi osallistua yhdessä vauvan kanssa. Striimin voi osallistua livenä vaikka kotisohvalta tai myöhemmin itselle sopivana ajankohtana. Linkki löytyy Musiikkitalon Vimeo kanavalta.

Jokainen päivä on vauvan päivä

Vaikka vauvan päivää juhlitaan vain kerran vuodessa, ovat vauvat rakkaita ja tärkeitä joka päivä. Mitä pienempi lapsi on kyseessä, sitä suurempi rooli meillä aikuisilla on hänen elämässään. -Ja sitä enemmän vanhemmat tarvitsevat meitä muita aikuisia ja vertaisia ympärilleen.

Pienillä teoilla voi tehdä vauvan ja vanhemman onnelliseksi: ystävällinen hymy, oven avaus, portaissa auttaminen tai ”Mitä teille kuuluu” -kysymys ei maksa mitään, mutta tuottaa paljon iloa.

Kuva: Unsplash

Lue myös