Lasten ja nuorten turvaksi on luotu uusi sovellus. Turvakamu kulkee taskussa silloinkin, kun kotona pelottaa. Sovellus tarjoaa tietoa ja turvaa omassa kännykässä ja sopii käytettäväksi 7-17 vuotiaiden lasten ja nuorten kanssa.

Turvakamu on suunniteltu erityisesti sellaisten lasten tueksi, joiden perheessä on turvattomuutta, pelkoa tai väkivaltaa. Sovellus sisältää päiväkirjan, chatin sekä tietoa ja tukea omien kokemusten pohtimiseen. Päiväkirjaan voi merkitä päivän tapahtumia tai tunnelmia ja Turvakamun kanssa voi tehdä erilaisia tehtäviä.

Päiväkirjaan merkityistä peloista, iloista ja suruista voi jutella seuraavalla kerralla työntekijän kanssa. Lapsi saa merkinnöistä tukea tapaamisten välillä tai siirtyessään palvelusta toiseen tai, kun lapsi odottaa ammattilaisen tapaamista. Ammattilainen saa Turvakamusta välineen auttaa lasta tapaamisten välillä.

Tavoitteena on ollut kehittää sovellus, jonka kautta turvattomuutta, pelkoa ja väkivallan uhkaa kokeva lapsi saa henkistä ja fyysistä turvallisuutta omassa kännykässään. Sovellus on tarkoitettu ensiavuksi tilanteisiin, joissa lapsi on kertonut turvattomuudestaan, mutta tilanne ei ole niin vakava, että lapsi tarvitsisi välitöntä suojelua.

− Ammattilainen voi kuitenkin olla huolissaan lapsen pärjäämisestä. Turvattomuuden kokemuksista tai pelottavista tilanteista voi olla myös vaikea kertoa, kun aikaa kuluu. Sovellus kulkee kännykässä aina mukana ja siihen voi kirjata omia fiiliksiä. Tunteista ja tapahtumista on sitten helpompi jutella seuraavassa tapaamisessa, kertoo Tuulia Kovanen Ensi – ja turvakotien liitosta.

Turvakamu otetaan käyttöön yhdessä työntekijän kanssa. Ammattilainen, jolla on herännyt huoli lapsen turvallisuudesta, lataa sovelluksen yhdessä lapsen kanssa tämän puhelimeen. Asentamiseen tarvitaan yleensä vanhempien lupa.

Lapset tarvitsevat tukea kokemuksista toipumiseen

Lapsi, joka on kokenut tai todistanut väkivaltaa, tarvitsee apua tunteiden käsittelyyn. Vaikka väkivalta ei kohdistuisi suoraan lapseen on sen keskellä eläminen haitallista ja vaarantaa lapsen tai nuoren kasvun ja kehityksen. Ensisijaista on saada väkivalta loppumaan ja elämä turvalliseksi.

Tämä ei vielä riitä, vaan lapsen tulee saada apua kokemuksista toipumiseen. Turvakamun tehtävät auttavat käsittelemään kokemuksia ja pohtimaan tapahtunutta.

Sovellusten kehittäminen on Ensi- ja turvakotien liitolle uusi kehittämiskohde. Joulukuun alussa julkaistiin Kaksi kotia -sovellus perheille, joiden lasten elämä jakautuu kahteen kotiin. Sovelluksia kehitettiin yhdessä yhdistysten asiantuntijoiden kanssa kahden vuoden ajan kestäneessä kehittämishankkeessa. Tradekan rahoittaman digihankkeen tarkoituksena on ollut löytää uusia tapoja auttaa vaikeuksissa olevia lapsia ja perheitä.

nettiturvakoti.fi/turvakamu

Tuulia Kovanen