Katson vierestä, kun seuraava supistus ottaa äidin otteeseensa. Lopetan silittämisen ja annan hänen hallita kipuaan TENS -laitteen avulla. Kun kivun huippu on ohi, otan askeleen lähemmäs ja silitän taas selkää ja kehun, kuinka hyvin hän jaksoi ja miten hienosti synnytys etenee. Olen läsnä kaikilla aisteillani ja ennakoin niin paljon kuin mahdollista, milloin synnyttävä äiti haluaa kosketusta ja milloin ei. Tarjoan välillä juotavaa ja hänen toivomiaan homeopaattisia lääkkeitä. Emme puhu paljon, mutta toimimme kuin yhteinen ajatus; synnyttävä äiti, tuleva isä ja minä.

Vauvan syntyessä syntyy myös vanhemmat. Näen, kuinka äidin kipu loppuu ja tilalle tulee lempeys ja rakkaus vauvaa kohtaan. Hän on heti äiti. Isä on liikuttunut, kokemus on ilmeisen merkittävä ja suuri. Hän ja vauvan äiti eivät ole enää parisuhteessa, mutta isä on mukana synnyttämässä esikoispoikaansa. Minä ihastelen vastasyntynyttä perhettä, onnen kyyneliä ja vauvan ihmettä. Koen itsekin suurta kiitollisuutta ja liikutusta. Olen kadottanut ajantajun enkä malttaisi lähteä kotiin, vaikka minun osuuteni tässä kohtaa on ohi.

Kansainvälinen doulaviikko on vuosittain 22.-28.3. Minä palauduin muistoissani reilun vuoden päähän, jolloin olin synnyttämään menevän perheen tukihenkilönä, doulana.

Vuosittain noin 350 perhettä saa synnytykseen mukaan Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksen vapaaehtoisen doulan. Perheiltä saadun palautteen mukaan doulan tärkein tehtävä on läsnäolo. Doula tutustuu perheeseen jo ennen synnytystä, keskustelee synnytykseen liittyvistä asioista yhdessä perheen kanssa ja kuuntelee herkällä korvalla toiveet. Doula tapaa perheen vielä synnytyksen jälkeenkin. Tutkimusten mukaan doulan läsnäolo synnytyksessä vaikuttaa synnytyskipua lievittävästi. Pelon ja ahdistuksen vähentyessä, vähenee myös kipulääkityksentarve ja synnytyksen kulku nopeutuu.

Sairaalasta lähdettyäni uni ei tullut, vaikka takana oli 12 tuntia yhteistä synnytystarinaa ja melkoinen väsymys. Taisin olla mielihyvähormonien vallassa itsekin. Kävin mielessäni läpi synnytystä uudelleen ja uudelleen. Vielä seuraavanakin päivänä oli epätodellinen olo. Maailmaan syntyi ihana vauva, Valo, joka valaisee vanhempiensa tietä tästä eteenpäin.

Hyvää doulaviikkoa kaikille!

Lue myös: Doula on synnytyksessä läsnä, Enska

Kirjoittaja: Tanja Henttonen

Tanja Henttonen toimii Ensi- ja turvakotien liitossa erityisasiantuntijana Vaativan vauvatyön tiimissä.