21.–22.8.2019 Puistotorni, Tampere

Väkivalta on arjessa

Väkivaltatyön foorumi kokoaa jälleen elokuussa 2019 Tampereen Puistotorniin väkivaltatyön ammattilaisia ympäri Suomea. Foorumi tarjoaa ajankohtaista tietoa väkivaltailmiöstä, esittelee työvälineitä ja menetelmiä väkivaltatyön tueksi.

Väkivaltatyön foorumissa järjestetään 10 työpajaa. Foorumi nostaa esiin muun muassa  kiusaamisen lähisuhdeväkivaltana ja rikoksena. Esillä on myös  pariskuntien, perheiden sekä lasten auttamiseen sekä seksuaali- ja kunniaväkivaltaan liittyvät teemat. Lisäksi foorumissa käsitellään ajankohtaista lähisuhdeväkivallan sovittelua.

Väkivaltatyön 20. foorumi Tampereella 21-22.8.2019 käsittelee väkivaltaan liittyviä ilmiöitä ja auttamisen keinoja monipuolisesti. Tervetuloa osallistumaan sekä keskustelemaan!

(Lataa foorumissa esitetyt väliaikadiat täältä.)

Yhteyshenkilö:

Veli-Matti Toikka, asiantuntija lähisuhdeväkivaltatyö
veli-matti.toikka@etkl.fi

Järjestäjät: Ensi- ja turvakotien liitto, Tampereen ensi- ja turvakoti ry, Setlementti Tampere ja THL

Lataa ohjelma puhelimeesi tästä:

Keskiviikko 21.8.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamupuuro

9.00 Foorumin avaus

Pääsihteeri Riitta Särkelä, Ensi- ja turvakotien liitto (Lataa esitys täältä.)

Terveiset nuorten väkivaltafoorumista (Lataa esitys täältä.)

Asiantuntija Onni Westlund, UP2US – Meistä kiinni -hanke

10.00 Pohjoismainen näkökulma väkivaltatyöhön

Sweden’s National Centre for Knowledge on Men’s Violence Against Women (NCK) and the National Helpline Kvinnofridslinjen, Åsa Witkowski, Head of Clinical Department, NCK, Uppsala University Karin Sandell, Head of Information, NCK, Uppsala University (Tiivistelmä NCK:n toiminnasta englanniksi) (lataa esitys)

11.00 Lounas (kasvisruokalounas)

12.00 Poliisiammattikorkeakoulun IMPRODOVA-hanke

Tutkija Marianne Mela
(Lataa abstrakti täältä.
Lataa esitys täältä.)

12.45 Keitä väkivalta koskee? Dialogia väkivaltatyön eri osapuolten auttamisesta.

Väkivalta- ja kriisityön yksikönjohtaja Satu Hintikka, Setlementti Tampere ry;  Avopalveluiden johtaja Jaana Vaittinen, Tampereen ensi- ja turvakoti ry
(Lataa esitys täältä)

14.00 Kakkukahvit

14.30 Miten autamme kaikkia?

Paneelin juontaja: Päivi Sinkkonen; yksikönjohtaja, Nollalinja

Mikko Väisänen, toiminnanjohtaja, Pirkanmaan Seta; Amu Urhonen, vammaisaktivisti, seksuaalineuvoja; Annukka Tuovila, vs. yksikönjohtaja, Tampereen tyttöjen talo; Fardin Abbasi, toiminnanohjaaja, Didar / Setlementti Tampere ry

15.30  Tanssiesitys

Tanssiryhmä Haaremin Helmet

15.45-17.00 Kenelle työtä tehdään?

Jalkautuminen kauppakeskus Koskikeskukseen

Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly; Tampereen kaupungin valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen (Lataa kannanotto täältä.)

18.30-20.00 Raatihuoneen vastaanotto

20.00- 01.00 Iltajuhlat TTT-klubilla

Äänivalli-yhtye (Yhtyeen Facebook-sivu)

Duo ”Hartsa & Kartsa”

Bilebingo

Tarjolla vettä ja kevyttä iltapalaa

Torstai 22.8.

9.00 Digitaaliset välineet lapsen turvana

Väkivaltatyön asiantuntija Tuulia Kovanen, Ensi- ja turvakotien liitto (Lataa esitys täältä.)

9.30 Digitaalisen väkivallan taktiikat

Hankekoordinaattori Louna Hakkarainen, Naisten linja (Lataa esitys täältä.)

10.00 Työryhmätyöskentely

1. Lapsityö – lapsi oman tilanteensa asiantuntijana

Väkivaltatyöntekijät Anne Tiainen ja Teija Hollo, Tampereen ensi- ja turvakoti ry Perhekulma Puhuri (Lataa esitys täältä.)

2. Kunniaan liittyvien konfliktien sekä väkivallan tunnistaminen ja ratkaiseminen

Kriisityöntekijä Sari Mattila ja toiminnanohjaaja Fardin Abbasi, Didar /  Setlementti Tampere ry sekä vastaava SOPU-työntekijä Johanna Aapakallio, SOPU-työ / Loisto Setlementti ry

3. Turvassa-hankkeella kohti vaativien huolto- ja tapaamisriitojen lapsen edun mukaista turvallista ratkaisua

Turvassa-hankkeen projektipäällikkö, VT Johanna Laisaari, Heli Isotalus, Emmi Heikkinen Viola ry; Ulla Mikkola, Turun Ensi- ja turvakoti ry (Lataa esitys täältä.)

4. Kulttuurisensitiivinen väkivaltatyö

Ohjaaja, tohtorikoulutetettava Natasa Mojskerc (Lataa esitys täältä.)

5. Kiusaamisilmiö ja jälkihoito

Kiusatut-hankkeen vastaava kriisityöntekijä Mari McAlester ja kriisityöntekijä Jenni Heikkilä

6. Pariskuntien kanssa tehtävä väkivaltatyö

Kriisityöntekijät Karolina Bechinsky ja Samu Hisso, Perheväkivaltaklinikka / Setlementti Tampere ry; projektipäällikkö Marianna Kettunen ja projektityöntekijä Juha Metelinen, Turvallinen perhe -hanke / Kuopion seudun mielenterveysseura Hyvä Mieli ry (Lataa esitys täältä.)

7. Seksuaalisen väkivallan kokijoiden ja tekijöiden kanssa työskentely

Kriisityöntekijät Maire Toijanen ja Mervi Talvitie, Välitä! -seksuaaliväkivaltatyö / Setlementti Tampere ry (Lataa ensimmäinen esitys täältä. Lataa toinen esitys täältä.)

8. Väkivaltatyö vauva- ja taaperovaiheessa, miten suojaamme lasta ylisukupolviselta kaltoinkohtelulta?

Projektipäällikkö Niina Remsu, Ensi- ja turvakotien liitto; vastaava ohjaaja Jaana Wikgren Kanta-Hämeen perhetyö ry (Lataa ensimmäinen esitys täältä. Lataa toinen esitys täältä.)

9. Näkymätön auttaja

Erikoistutkija Johanna Hietamäki, THL; Nollalinjan kriisipäivystäjä Jaana Rautakorpi ja yksikönjohtaja Päivi Sinkkonen

10. Vanhemmuustyö väkivallan eri osapuolten kanssa

Väkivaltatyöntekijät Tia Forsman, Tampereen ensi- ja turvakoti ry Perhekulma Puhuri (Lataa esitys täältä.)

11.30 Lounas (kasvisruokalounas)

12.30 Kokemuksia työskentelystä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua kohdanneiden ikääntyneiden kanssa

Vanhempi suunnittelija Päivi Helakallio, Suvanto ry (Lataa esitys täältä.)

13.15 Kahvi

13.45 Lähisuhdeväkivallan sovittelu -paneeli

Paneelin juontaja: Anna-Kaisa Heinämäki, Tampereen apulaispormestari

Paneeliin osallistujat:  Mari Kaltemaa-Uurtamo, erityisasiantuntija THL; Jaana Linna, kihlakunnansyyttäjä; Sari Laaksonen, kehitysjohtaja, Ensi- ja turvakotien liitto; Noora Siivonen, toiminnanjohtaja, Naisten Linja Suomessa ry

15.00 Ajankohtaista väkivaltatyössä

Erikoistutkija Johanna Hietamäki, THL; kehittämispäällikkö Tiina Muukkonen, Ensi- ja turvakotien liitto ja asiantuntija Johanna Matikka, Ensi- ja turvakotien liitto (Lataa ensimmäinen esitys täältä. Lataa toinen esitys täältä.)

Rummun vaihto

16.00 Seminaari päättyy

1. Lapsityö – lapsi oman tilanteensa asiantuntijana

Perheväkivalta eri osapuolten silmin. Lapsen polku työskentelyssä. Tavoitteena väkivallan tunnistaminen ja väheneminen sekä turvallisuuden lisääminen.

Tunnistammeko kunniaan liittyvän väkivallan? Osaammeko toimia näissä konfliktitilanteissa? Miten rakentaa dialogia maahanmuuttajayhteisöjen kanssa niin, että tilanteet eivät kärjisty väkivallaksi?

Kriisityöntekijä Sari Mattila ja toiminnanohjaaja Fardin Abbasi, Didar / Setlementti Tampere ry sekä vastaava SOPU-työntekijä Johanna Aapakallio, SOPU-työ / Loisto Setlementti ry

3. Turvassa-hanke

Hankkeen päämääränä on kehittää monialaisia ja -tieteisiä yhteensovittavia käytäntöjä vaativiin huolto- ja tapaamisriitoihin lapsen edun ja turvallisuuden varmistamiseksi, riskien ehkäisemiseksi ja järjestöjen erityisosaamisen verkottaminen rakentuviin sosiaali- ja terveydenhuollon osaamis- ja tukikeskuksiin.

Turvassa-hankkeen projektipäällikkö, VT Johanna Laisaari, lapsioikeuslakimies; Heli Isotalus, Emmi Heikkinen, Viola ry; Ulla Mikkola, Turun Ensi- ja turvakotiyhdistys.

4. Kulttuurisensitiivinen väkivaltatyö

Työpaja tarjoaa väkivaltatyötä tekeville ohjatun keskustelufoorumin, joka mahdollistaa vertaiskeskustelua kulttuurisesti sensitiivisen väkivaltatyön vaikeuksista ja onnistumisista. Työpajan vetäjät ohjaavat ja auttavat keskustelun syventämisessä/uusien asioiden oivaltamisessa erilaisten käsiteiden (esim. kulttuurinen sensitiivisyys, risteävyydet, valta) ja erilaisten tehtävien (esim. etuoikeuskävely) avulla.

Ohjaaja, tohtorikoulutetettava Natasa Mojskerc

5. Kiusaamisilmiö ja jälkihoito.

Minkälaista väkivaltaa kiusaaminen on? Tietoa kiusaamisilmiöstä ja kiusaamisen seurauksista.

Kiusaamisen jälkihoito yksilötyössä ja ryhmissä sekä eri työmenetelmien esittelyä/arviointia. Huomioita ja pohdintaa, mitä eroa ja yhtäläisyyttä on lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden ja kiusattujen jälkihoidossa.

Kiusatut-hankkeen vastaava kriisityöntekijä (sh, psykoterapeutti) Mari McAlester ja kriisityöntekijä (sosionomi) Jenni Heikkilä.

6. Pariskuntien kanssa tehtävä väkivaltatyö

Mitä on pariskuntien kanssa työskentely silloin, kun perheessä esiintyy väkivaltaa? Keskustelua, pohdintaa ja kokemusten vaihtamista pariskuntien kanssa työskentelystä, mm. työparityöskentelystä ja ryhmistä.

Kriisityöntekijät Karolina Bechinsky ja Samu Hisso, Perheväkivaltaklinikka / Setlementti Tampere ry sekä projektipäällikkö Marianna Kettunen ja projektityöntekijä Juha Metelinen, Turvallinen perhe -hanke / Kuopion seudun mielenterveysseura Hyvä Mieli ry

7. Seksuaalisen väkivallan kokijoiden ja tekijöiden kanssa työskentely

Miten väkivaltatyössä pitäisi huomioida seksuaalisen väkivallan kokijat? Entä tekijät tai tekoihin riskissä olevat? Näkökulmia seksuaalisen väkivallan erityiskysymyksiin ja auttamisen keinoihin.

Jaana Wikgren Kanta-Hämeen perhetyö ry ja Niina Remsu ETKL

9. Näkymätön auttaja

Nollalinja on toiminut nyt yli kaksi vuotta lähisuhdeväkivallan auttavana puhelimena. Miten yhteistyö sujuu väkivaltatyötä tekevien tahojen, entä soittajien kanssa? Tiedämmekö riittävästi tarjolla olevista palveluista- mitä meidän tulisi tietää? Täydentävätkö lähisuhdeväkivaltaa kohtaaville suunnatut palvelut toisiaan? Entä mitä anonyymi puhelinpalvelu väkivaltatyön saralla vaatii? Toimiiko Nollalinja lähisuhdeväkivallan hälytyskeskuksena?

Erikoistutkija Johanna Hietamäki THL:stä tekee lyhyen katsauksen Nollalinjan tuloksiin. Lähisuhdeväkivaltaa kohtaavien auttamista puhelimitse pohtimassa yhdessä osallistujien kanssa kriisipäivystäjä Jaana Rautakorpi ja yksikönjohtaja Päivi Sinkkonen Nollalinjalta.

10. Vanhemmuustyö väkivallan eri osapuolten kanssa

Perheväkivalta eri osapuolten silmin. Vanhemman polku työskentelyssä. Tavoitteena väkivallan tunnistaminen ja väheneminen sekä erityisesti lapsen turvallisuuden lisääminen.

Väkivaltatyöntekijät Tia Forsman ja Marjaana Syrjä, Tampereen ensi- ja turvakoti ry Perhekulma Puhuri

Hinta 150€ (2 päivää, ei erillisiä päivämaksuja)
Sisältää lounaat, yhden aamiaisen ensimmäisenä päivänä ja kahvit.

Jokainen varaa itse majoituksen suoraan hotellista.

Oman toimintamuodon tai yhdistyksen esittely on mahdollista foorumissa pienimuotoisesti.

Jos haluat esitellä oman toimintamuodon tai yhdistyksen toimintaa foorumissa, ota yhteyttä:

tessa.tuukkanen-salovesi@tetuko.fi

Osallistumisen voi perua 14.8. mennessä. Peruutuksen tullessa myöhemmin, peritään peruutusmaksu. Osallistujan voi halutessaan vaihtaa.

Foorumiin osallistumisen voi peruuttaa maksutta 7 päivää ennen tapahtuman alkua. Jos osallistuminen foorumiin perutaan tämän jälkeen, peritään 50 prosenttia osallistumismaksusta. Jos peruutusta ei tehdä lainkaan ennen foorumin alkamispäivää, ilmoittautujalta peritään koko osallistumismaksu. Peruuntumistapauksissa maksusta voi hakea vapautusta esittämällä lääkärintodistuksen tai muun kirjallisen selvityksen osallistumisesteestä.